DST skriver bl.a. dette i sin pressemeddelelse om færdselsuheld.
Færdselsuheld 2019
Det samlede tal for dræbte og tilskadekomne, registreret af politiet, faldt i 2019 til et historisk lavt niveau på 3.275, siden statistikken blev etableret i begyndelsen af 30’erne. Fra 2018 til 2019 steg antallet af dræbte dog med 28 til 199, men antallet af tilskadekomne faldt samtidig med 211 til 3.076. Antallet af tilskadekomne registreret på skadestuerne faldt også i 2018, hvilket er det seneste tilgængelige tal, til det laveste niveau siden 2001, nemlig 30.975. Antallet af færdselsuheld uden tilskadekomne, dvs. uheld alene med materiel skade, faldt siden 2001 til det laveste antal i 2010 nemlig 7.534. Siden 2010 steg antallet med 41 pct. til, at det i 2019 lå på 10.625.
Kilde: www.statistikbanken.dk/uheld13 og moerke samt vejdirektoratets oplysninger om materialeskadeuheld.Kilde: www.statistikbanken.dk/moerke og uheld8.
Gns. alder for el-cyklister i trafikuheld, registreret af politiet, er faldet til 57 år
Aldersgennemsnittet for tilskadekomne el-cyklister, registreret af politiet, lå i perioden 2012 til 2017 mellem 62 og 64 år for i både 2018 og 2019 at falde til 57 år. For el-cyklister, der har henvendt sig på skadestuen, er alderen de senere år faldet fra 56 i 2015 til 51 år i 2018. Aldersgennemsnittet for cyklister, registreret af politiet, var 35 år i 1997 og var i 2019 steget til 43 år, og henvendelserne til skadestuen steg fra 34 år i 2001 til 38 år i 2018.
Mange færdselsuheld registreret på skadestuerne er af mindre alvorlig karakter. Her tilkaldes politiet typisk ikke. De fleste af disse uheld kan klassificeres som lettere tilskadekomne. I disse tilfælde kan de tilskadekomne selv opsøge skadestuen, og det er kun skadestuen, der registrerer den tilskadekomne. I 2018 var 75 pct. af de tilskadekomne cyklister, der blev registreret på skadestuen, involveret i uheld med kun et transportmiddel.
Knap halvdelen af alle personskaderne ved trafikuheld rammer en cyklist
Knap halvdelen (48 pct.) af alle personskader, registreret af både politiet og skadestuerne i 2018, ramte en cyklist. Personskader, der involverede bilister, udgjorde knap to femtedele (39 pct.).
Godt en fjerdedel (28 pct.) af alle personskaderne, registreret af politiet i 2019, var en cyklist. Bilisternes personskader udgjorde knap halvdelen (44 pct.). De fleste personskader ramte de 25-44-årige, nemlig 29 pct., tæt fulgt af de 45-64-årige med 28 pct. Over halvdelen, nemlig 56 pct., kom alvorligt til skade. Heraf udgjorde de alvorligt tilskadekomne i hhv. bil og på cykel de fleste med hhv. 34 pct. og 32 pct.
Personskader efter transportmiddel og alder
|
I alt |
Benyttet transportmiddel |
|||||
|
|
Bil |
Motor- |
Knal- |
Cykel
|
Fod- |
Andet |
|
antal |
||||||
2018 |
|
|
|
|
|
|
|
Personskader i alt |
34329 |
13240 |
1053 |
2481 |
16441 |
1028 |
86 |
Heraf: |
|
|
|
|
|
|
|
Tilskadekomne registreret af politiet |
3458 |
1577 |
258 |
244 |
921 |
450 |
8 |
Heraf dræbte |
171 |
81 |
23 |
8 |
28 |
30 |
1 |
2019 |
|
|
|
|
|
|
|
Personskader registreret af politiet i alt3 |
3275 |
1438 |
268 |
227 |
919 |
420 |
3 |
0-14 år |
163 |
53 |
3 |
7 |
49 |
51 |
– |
15-17 år |
160 |
43 |
1 |
66 |
28 |
22 |
– |
18-24 år |
557 |
328 |
40 |
34 |
103 |
50 |
2 |
25-44 år |
952 |
470 |
94 |
46 |
257 |
84 |
1 |
45-64 år |
919 |
329 |
112 |
60 |
321 |
97 |
– |
65 år og derover |
517 |
211 |
17 |
14 |
161 |
114 |
– |
Uoplyst alder |
7 |
4 |
1 |
– |
– |
2 |
– |
Heraf: |
|
|
|
|
|
|
|
Dræbte |
199 |
98 |
27 |
13 |
31 |
30 |
– |
Alvorligt tilskadekomne |
1822 |
621 |
192 |
145 |
576 |
286 |
2 |
Lettere tilskadekomne |
1254 |
719 |
49 |
69 |
312 |
104 |
1 |
1 Omfatter personbil, varebil, lastbil, bus og traktor. |