I Roskilde kan SOSU-elever, der kæmper med det danske sprog, snart se frem til et skræddersyet sprogforløb. Det skal være med til at holde på de tosprogede elever og give borgerne en bedre pleje og omsorg, oplyser Roskilde Kommune i en pressemeddelelse.

Hvad kalder man de forskellige medicinske præparater, og hvad hedder fru Jensens hjælpemidler?

Det er pensum på de danske SOSU-uddannelser, men hvis man er tosproget, kan det være en stor mundfuld at lære udenad.

En af de elever, der kan se frem til ekstra hjælp til svære ord og vendinger, er Alaa Alali, der har rødder i Syrien:

– Jeg har nogle gange problemer med læsning. Mit danske sprog er blevet bedre under uddannelsen, men det kan være lidt svært med ord, som jeg ikke kender fra hverdagen, siger hun.

Kompressionsstrømper og asier
Den sprogstøtte, som Alaa Alali kan glæde sig til, skyldes en ny trepartsaftale om ekstraordinær hjælp til SOSU-elever med sproglige vanskeligheder. Med fokus på både fagsprog og hverdagssprog, skal den få færre tosprogede til at droppe ud. En ting er at fastholde eleverne, noget andet er borgernes oplevelse af plejen:

– Samtale mellem mennesker er afgørende for deres relation. Derfor er det vigtigt, at vores medarbejdere kan forstå borgerne – og selv gøre sig forståelige, uanset om de skal sige kompressionsstrømper eller asier. Hvis vi skal lykkes med god omsorg, så kræver det god kommunikation, siger Morten Gjerskov, formand for Sundheds- og Omsorgsudvalget.

Sprogundervisningen bliver en del af den almindelige skoleundervisning og praktikforløb. Det betyder eleverne for eksempel undgår at skulle tage et sprogkursus i det sene aftentimer ved siden af uddannelsen.

Kommunerne rundt om i landet modtager 23 mio. kr. til indsatsen gennem trepartsaftalen. Her kan Roskilde Kommune se frem til en andel på 629.000 kr.

 

Foto: ABW