Tidsbegrænsningen på 2 eller 3 timers parkering gælder ikke længere for delebiler og bybiler i Roskilde. Kommunens Plan- og Teknikudvalg har taget denne beslutning for støtte klimaindsatsen og give borgerne et alternativ til at købe bil nummer 2.
Beslutningen skal fremme brugen af delebiler og bybiler. Ofte skal bilerne stå i et stykke tid mellem to bookninger. Det giver problemer, hvis de skal overholde længere tidsbegrænsninger. Derfor får delebiler og bybiler nu tilladelse til at parkere i ubegrænset tid på alle offentlige p-pladser med parkering tilladt i længere tid end 30 minutter.
Tilladelsen gælder selvfølgelig ikke, hvis der parkeres ulovligt eller på private parkeringspladser.
“Vi skal gøre, hvad vi kan for at understøtte klimaindsatsen, og hvis det her tiltag kan få færre biler på vejene, så er det et skridt i den rigtige retning”, siger formand for Plan- og Teknikudvalget, Tomas Breddam.
“Delebiler har faste pladser til deres biler, mens bybiler skal parkere indenfor en zone, hvor næste bruger så kan finde bilen på en app. Vi reserverer gerne pladser til delebiler, hvis vi modtager ønsker om det”, fortæller formanden.
I første omgang benytter firmaet GreenMobility sig af ordningen fra den 1. maj. GreenMobility har 400 grønne bybiler, som også kan hentes eller afleveres i København, Gentofte eller på Frederiksberg på alle offentlige veje og p-pladser med minimum 2 timers tidsbegrænsning. Firmaet har også en række VIP-parkeringspladser – også kaldet Hotspots – hvor bilerne kan sættes til opladning.
“I Plan- og Teknikudvalget ser vi denne mulighed som endnu et skridt til at nedbringe CO2 udslippet fra transport. Vi har netop indført elbusser på alle vores egne linjer, vi udlåner elcykler til borgerne, så de kan teste den mulighed, og vi gør løbende vores egen varetransport og bilpark mere grøn”, fortæller Tomas Breddam.