Klubberne i Roskilde Kommune inviterede i uge 3 til social medie uge. En uge med fokus på børns færden i det digitale univers.
Gennem aktiviteter og oplæg er både børn og forældre blevet klogere på effekterne af de sociale medier, og den nye grimme online virkelighed med digital mobning og grooming.
Som afslutning på ugen gav Wafande en koncert for de ca. 400 fremmødte børn
Grooming, Digital mobning og Computerspil
Det var hovedoverskrifterne, da klubberne i Roskilde Kommune holdt social medie uge.
Smartphones og tablets er i dag nærmest fastmonterede på børn og unge.
I takt med det og deres øgede brug af sociale medier er det vigtigt at have voksne og forældre med på sidelinjen til at guide deres børn i brugen af sociale medier.
Med stor opbakning fra børnenes forældre har børnene i løbet af ugen haft mulighed for at høre mere om digital mobning. Ligeledes grooming, der er en proces, hvor en seksuel krænker forfører og manipulerer et barn eller en ung til at deltage i seksuelle aktiviteter.
Hvad skal man som forælder og barn være opmærksom på, og hvorfor bliver ”rigtig” samvær med vennerne erstattet med utallige timer i digitale verdener?
Klubberne i Roskilde Kommune oplever, at børn og unge ofte bliver efterladt i den digitale verden, fordi de voksne omkring dem ikke altid har de fornødne kompetencer og indsigten til at guide dem på de sociale medier.
Kommunens klubber har de seneste tre år arbejdet ambitiøst med sociale medier – både som et arbejdsredskab og som en markedsføringsplatform, og nu er tiden kommet til forældrene.
-Vi prioriterer børnenes trivsel højt, men den udfordres af adfærden på sociale medier. Derfor har både børn og forældre i løbet af ugen hørt om og arbejdet med emner som grooming og mobning. Vi vil gerne hjælpe forældrene med at kende børnenes adfærd på nettet og de risici, der er, så de kan støtte børnene i at blive mere bevidste om deres digitale adfærd, siger formanden for Skole- og Børneudvalget Claus Larsen.
For klubbørnene byder ugen på quiz om deres viden og adfærd på sociale medier. De er med i en konkurrence om at lave den bedste #antimobning og #antiovergreb plakat. Og en selfie-billedleg klæder børnene bedre på i forhold til de uheldige konsekvenser selfies kan have – både på kort og lang sigt.
– Vi har et politisk mål om at styrke børns og unges sociale kompetencer, også på de digitale medier. Den sociale medieuge er et godt eksempel på, hvordan skole, klub og forældre kan hjælpes ad med at løse den opgave, siger Claus Larsen, formanden for Skole- og Børneudvalget.
Den sociale medieuge har inddraget skolepædagoger, klubmedarbejdere og pædagoger, børnene selv og ikke mindst forældrene. Ugen sluttede af med en kåring af den bedste #antimobning og #antiovergreb plakat, der fremover skal hænge i klubberne, inden den danske reggae-stjerne Wafande kom forbi Rådhuset og gav et par numre for de ca. 400 fremmødte børn.