Over de seneste ti år er andelen af kvinder, der erhverver sig årslicenser til fiskeri mere end fordoblet, viser nye tal fra Fiskeristyrelsen. Hos Friluftsland i Roskilde ser man også langt flere kvinder i butikken.
Flere kvinder tager på fisketur eller på jagt, der begge er hobbyer, som tidligere har været og overordnet stadig er domineret af mænd. De seneste ti år er antallet af årslicenser til fiskeri udstedt til kvinder mere end fordoblet. Det viser tal fra Fiskeristyrelsen.
I 2013 blev der udstedt små 3500 årslicenser til fiskeri til kvinder, og det tal var sidste år oppe på 10.500 årslicenser. I Region Sjælland er fiskeriet generelt blevet mere populært, og det samlede antal af udstedte årslicenser er fordoblet over de seneste ti år, hvor det er vokset fra 9.000 til 18.000 i 2023.
At kvinderne er begyndt at indtage en større plads i friluftslivet, er en tendens, man genkender hos Friluftsland i Roskilde, der forhandler outdoor-udstyr og -beklædning. Her var det for få år siden primært en forretning, der blev besøgt af mænd, men det har ændret sig anno 2024.
– Størstedelen af vores kunder plejede at være mænd eller par, der skulle på ferie sammen, men det er blevet mere tydeligt, at vores kundebase mere ligeligt fordelt mellem kønnene. Outdoor er de senere år blevet noget for alle. Det blevet mere klart, at kvinderne køber ind til sig selv til deres ture og oplevelser. Det betyder noget for flere danskerne i dag at få gode oplevelser i naturen. Jagt og fiskeri er bare et par af de aktiviteter, som flere kvinder har fået øjnene op for, lyder det fra Allan Svare Nielsen, der er butiksansvarlig i Friluftsland Roskilde.
I 2013 erhvervede kvinderne 7,7 procent af den samlede mængde udstedte fisketegn i Danmark, mens tallet i 2023 kom op på 10 procent.
Friluftsland har siden 1980 forhandlet kvalitetsudstyr til outdoorlivet og er i dag en landsdækkende kæde med 12 forretninger. Virksomheden er ejet af den svenske koncern Fenix Outdoor, der blandt andet ejer det kendte mærke Fjällräven. Læs mere på Friluftsland.dk