Det skal være både lettere for borgerne at møde kommunen – både i jobcentret og på det sociale område. Det mener politikerne i Beskæftigelses- og Omsorgsudvalget.
Lovgivningen på både jobområdet og det socialområdet hører til i den tunge ende, men det lader vi os ikke stoppe af, fortæller formanden for udvalget, Merete Dea Larsen:
– Vi ved, borgerne oplever systemet som bureaukratisk, og det skal vi gøre noget ved. I første omgang handler det om, at vi skal have ryddet op i vores egne arbejdsgange. Medarbejderne ved som regel godt, hvor det bøvler unødigt, så jeg har stor tiltro til, vi får nogle positive gevinster ud af det her, når de får mere spillerum.
Væk med unødvendige regler
Opgaven for ledere og medarbejdere bliver at kigge på, hvor man kan fjerne unødvendige regler og dokumentationskrav – gerne med erfaring fra andre, som med succes har løst opgaverne lettere og mere effektivt til gavn for borgerne: – Det er vigtigt, vi bliver klogere på hvorfor, vi gør, som vi gør. Er der en god grund til at holde fast i arbejdsgangen? Er der noget, vi har stirret os blinde på? Og ikke mindst – kan vi ændre på noget af det, så det bliver lettere for borgerne? siger Merete Dea Larsen.
Digitalt tjek-in i stedet for manuelle lister
I Jobcentret kan borgerne nu tjekke ind digitalt, når de for eksempel møder op på kurser eller lignende. På den måde slipper de for at skulle udfylde manuelle lister med underskrift, som skulle returneres til jobcentret hver måned: – Det er jo et godt eksempel på, at vi gør det nemmere for både borgerne og os selv. Det kan vi garanteret også på andre områder. Hvis hr. Madsen for eksempel har fået bevilget handicapbiler gennem 35 år, så er det ikke sikkert, vi behøver folde det helt store apparat ud, når han skal skifte til en ny bil. Måske vi kan nøjes med det lille, siger Merete Dea Larsen.
Næste skridt
Både beskæftigelses- og socialområdet er kendte for deres tunge og meget omfattende lovgivning, så det er næppe sandsynligt, at kommunens arbejde alene fjerner alle unødvendige regler og krav: – Næste skridt bliver at se på, hvad der bliver ved med at give bøvl. Og det kan også skyldes lovkrav, vi arbejder indenfor. Det må vi så adressere dér, hvor den hører hjemme – og det er muligvis Christiansborg. Men det er runde to, slutter Merete Dea Larsen.
Det er ikke første gang, Roskilde Kommune har arbejdet med at afbureaukratisere. Et projekt fra 2017-20 førte til en række forbedringer – blandt andet en ny og langt smidigere metode til behandlingen af klager og en udvidet brug af robotics.
Beskæftigelses- og Socialudvalget kan forvente en tilbagemelding på resultatet i foråret 2023.