Kunderne får søndag den 15. december 2024 en ny køreplan. Det medfører nye minuttal på flere strækninger – blandt andet som følge af de kommende års arbejde med sporfornyelse og etablering af eldrift på Aarhus H.

Foto ABW

DSB’s informationschef Tony Bispeskov opfordrer kunderne til at orientere sig på Rejseplanen, der er opdateret med ændringerne.

De væsentligste ændringer følger her.

Store sporarbejder næste år
I 2025 og 2026 udfører Banedanmark sporfornyelse og etablerer eldrift på Aarhus H. Det medfører ændringer i trafikken.

”Vi har tilpasset køreplanen for InterCity- og InterCityLyn-togene, så den er afstemt med Banedanmarks arbejder,” siger Tony Bispeskov.

Hvor der indtil nu har været togskift på hvert andet InterCity-tog i Fredericia, kommer der nu til at være togskift på stort set alle InterCity-tog. Skiftet får ingen indflydelse på rejsetiden, fordi der i forvejen er

indlagt et kort ophold i Fredericia.

InterCityLyn-togene er fortsat gennemkørende i Fredericia.

Desuden kommer der i perioder til at køre færre regionaltog og i kortere perioder Togbusser.

Flere siddepladser mellem Holbæk og København
Der er godt nyt for Nordvestsjælland, hvor Banedanmark og DSB fra på søndag den 15. december 2024 indvier eldriften på strækningen mellem Holbæk og Roskilde.

”Det giver os nogle nye muligheder, som vi ikke har haft hidtil. Vi indsætter ellokomotiver med dobbeltdækkervogne og flere siddepladser på de strækninger, hvor efterspørgslen er størst – eksempelvis mellem Holbæk, Roskilde og København,” siger Tony Bispeskov.

I morgenmyldretiden mellem kl. 7-8 planlægger DSB med 39 procent flere siddepladser mellem Holbæk, Roskilde og København. Om eftermiddagen kl. 15-17, hvor myldretiden er spredt ud på flere timer, planlægger DSB med 10-15 procent flere siddepladser mellem København, Roskilde og Holbæk.

Flere og tidligere tog til udlandet
DSB har også tilrettelagt en ny køreplan for EuroCity-togene med flere daglige afgange og nye afgangstider.

Blandt andet introducerer DSB en ny tidlig afgang fra København kl. 6.22 og med ankomst i Hamborg kl. 10.59.

”Med den nye tidlige morgenafgang opnår kunderne endnu flere forbindelser i Hamborg med mulighed for at rejse længere ud i Europa og nå frem inden for samme døgn,” siger Tony Bispeskov.
DSB indsætter også en ekstra afgang dagligt i perioderne forud for og efter højsæsonen. Fra den 11. april til den 22. maj og igen fra den 1. september til den 2. november, hvor der kører seks tog dagligt i hver retning.

”Vi forlænger højsæsonen, så den starter tidligere og slutter senere og udbyder ekstra 450 siddepladser i hver retning. Det er små 50.000 flere siddepladser om året,” siger Tony Bispeskov.

DSB Kommunikation & Branding (msl)

Læs flere nyheder fra DSB