DSB har i 2024 kørt det højeste antal rejsende over Storebælt, siden broen blev indviet for togtrafik i 1997. Det blev til 9 mio. rejser på strækningen, hvor DSB stod for 28,4 pct. af markedsandelen af den samlede trafik over bæltet. Det er den højeste andel de seneste 10 år med stigende trafik mellem landsdelene.

De mange rejsende over bæltet bidrager godt til den samlede stigning af rejsende på DSB’s Fjern- og Regionaltog på syv procent i det seneste år, der fremgår af det netop fremlagte årsregnskab. Det er samtidig det højeste antal togrejsende på DSB’s Fjern- og Regional-strækninger i mere end 20 år ud fra et sammenligneligt grundlag.
”Det seneste års resultater viser, at det nytter, når vi i DSB bliver ved med at udvikle og arbejde på at levere et godt tilbud til vores passagerer. I togene over Storebælt ser vi flere erhvervsrejsende, der vælger at stige på toget. Og så har kunderne taget det øgede antal billige Orange-billetter til sig, de udgør nu halvdelen af vores solgte billetter i landsdelstrafikken,” siger Charlotte Kjærulff, der er kundechef i DSB.
Rekordsalget i antallet af Orange-billetter på 25 pct. flere i 2024 er ikke alene opnået på rejser mellem landsdelene. Flere togkunder har fået øjnene op for Orange-billetter til de kortere regionale rejser, det gælder især de rejsende i Jylland og på Fyn, hvor der er solgt 3 mio. Orange-billetter til korte rejser. Tilsvarende er der solgt 1,6 mio. Orange-billetter i regionaltrafikken i Østdanmark.
”Vi kan se, at Orange-billetter også rammer rejsende, der ikke normalt rejser med toget. Det er vores formål at være et godt alternativ og få mange til at rejse med toget. Det kan vi med et godt tilbud, der også er med at fylde vores tog op uden for de tidspunkter, hvor der i forvejen er mange rejsende. Det giver bonus på flere parametre,” siger Charlotte Kjærulff.
I 2024 blev der udbudt 1 million flere Orange-billetter til salg. I 2025 sænker DSB prisen for de øvrige rejser over Storebælt med 3,7 pct., så der kommer fortsat til at være fokus på gode tilbud til togkunderne.
Den netop overståede Orange-kampagne i januar måned fortsætter tendensen og endte med, at der er blevet solgt 67 pct. flere Orange-billetter i forhold til samme kampagne-periode sidste år.