roskildeDetailhandlen i Roskilde Kommune klarer sig særdeles godt. En netop offentliggjort detailhandelsanalyse fra konsulentvirksomheden COWI viser overordnet, at Roskilde Kommune har et levende og rigt handelsliv. Gennem en målrettet indsats gennem de seneste vanskelige år er detailhandelen i Roskilde Kommune således kommet bedre igennem finanskrisen end mange andre kommuner. Analysen rummer desuden konkrete forslag til, hvordan handelslivet i Roskilde Kommune fremadrettet bedst understøttes og markedsføres.

Analysen konkluderer blandt andet at detailhandlen i Roskilde Kommune har nydt godt af den positive udvikling i befolkningstilvæksten – på omkring 1.000 nye indbyggere i kommunen om året. Det har nemlig betydet et større kundegrundlag og dermed flere nye butikskoncepter, som har ønsket at åbne forretning i Roskilde.

Omsætningsudviklingen fra 2007-2014 viser at omsætningen er steget fra ca. 4,3 mia. kr. i 2007 til ca. 4,5 mia. kr. i 2014 – altså en stigning på ca. 200 mio. kr., svarende til godt 5 %. Denne forholdsvis beskedne omsætningsvækst skal dog ses i sammenhæng med den finansielle krise, en generel afmatning i detailhandlen og en stigende internethandel.

Set i det lys har detailhandlen i Roskilde Kommune faktisk klaret sig særdeles godt. Det er også bemærkelsesværdigt, at stort set samtlige centerområder, herunder Roskilde bymidte, Ro’s Torv, Jyllinge bymidte, Viby bymidte med videre har oplevet status quo eller blot en mindre reduktion i omsætningen i perioden 2007-2014.

Omsætningen i butikkerne i Roskilde Kommune er ved den seneste opgørelse godt 4,5 mia. kr. – fordelt med ca. 60 % til dagligvarer og ca. 40 % til udvalgsvarer. Borgerne i Roskilde Kommune havde et samlet forbrug i de fysiske butikker på ca. 3,9 mia. kr. Dermed er der et samlet handelsoverskud på ca. 550 mio. kr. Dette overskud fordeler sig meget forskelligt mellem kommunens handelscentre, og afslører Roskilde By som kommunens handelslokomotiv, der isoleret giver et samlet positivt handelsoverskud på 1,375 mia. kr. årligt. Med andre ord er Roskilde fortsat en meget populær handelsby – også for udenbys kunder.

I forbindelse med analysens offentliggørelse, udtaler Roskilde Kommunes borgmester Joy Mogensen:
”Analysen giver et spændende indblik i handelens udvikling og betydning, og det glæder mig, at vi på mange måder står stærkt. Men vi skal ikke hvile på laurbærrene. For både Holbæk og Køge puster os i nakken, når det gælder om at tiltrække handlende og besøgende fra resten af Sjælland. Så vi bør i stedet fortsætte og videreudvikle det gode samarbejde med handelslivets aktører og gøre det ekstra stykke arbejde, der skal gøre kommunen endnu mere attraktiv i årene frem. I forbindelse med analysen bad vi samtidig COWI om at komme med konkrete idéer til, hvordan vi sammen med handelslivet kan fremtidssikre og udbygge vores unikke position som en af Region Sjællands helt store spillere som attraktiv handelsby. Analysen skal derfor også bruges som grundlag for udarbejdelsen af den nye kommuneplan”.

Faktaboks:
Detailhandlen i Roskilde Kommune består af ca. 400 butikker, heraf ligger ca. 93 procent i Roskilde by, 3 procent i Jyllinge, 2 procent i Viby, 1 procent i Gadstrup 1 procent i de øvrige dele af Roskilde Kommune. Den samlede omsætning i kommunens detailhandel i 2014 var på kr. 4,5 mia.Samlet set er dækningsgraden for detailhandlen i hele Roskilde Kommune 114 %. Dækningsgrad kan beskrives som forholdet mellem butikkernes omsætning og borgernes forbrug. En dækningsgrad over 100 % udtrykker at der er et handelsoverskud, hvor butikkerne i området omsætter for mere end indbyggerne forbruger. Det betyder, at områdets butikker står stærkt og rækker ud over det lokale opland.