Den faglige trivsel er høj i folkeskolerne i Roskilde Kommune. I en undersøgelse svarer elever fra Roskilde Kommunes folkeskoler, at det er vigtigt at gå i skole for at lære noget, og at de godt kan lide at læse, skrive og regne. Det viser skolerne har en høj faglig trivsel.
Trivsel er, ifølge forskerne bag en ny undersøgelse af folkeskolen, en af forudsætningerne for at eleverne lærer optimalt. For eleverne fra og med 4. klasse skelnes mellem social og faglig trivsel i undersøgelsen. Elevernes svar viser, at den faglige trivsel i Roskilde Kommunes skoler ligger markant over gennemsnittet af de 13 kommuner, der har deltaget i undersøgelsen.
Forskerne påpeger at der oven i købet kun er en beskeden forskel på kommunens folkeskoler. Det er positivt og vigtigt at fastholde, da faglig trivsel er en vigtig forudsætning for læring, skriver forskerne.
De syv udsagn, eleverne har vurderet på en 5-skala fra uenig til enig, er eksempelvis ”jeg synes det er vigtigt at gå i skole for at lære noget”, ”det er vigtigt for mig at få gode karakterer” og ”jeg kan godt lide at læse/skrive/regne”.
“Eleverne går i skole for at lære noget og blive klogere. De lærer mest, når de trives, når de er motiverede og når der er ro i klassen. Det er ikke ny viden, men den nye undersøgelse går i dybden og får svar som skolerne kan arbejde videre med. Vi får nogle flere nuancer på” – udtaler Claus Larsen.
Det er ifølge forskerne tidligere dokumenteret at uro i danske klasser har en negativ effekt, der svarer til op til et halvt års tabt læring. Forskerne har derfor også stillet eleverne overfor 13 udsagn, der blandt andet går på om eleven forstyrrer sig selv og andre, men også om eleven mentalt er fraværende i timerne og derfor ikke lærer nok. Her klarer Roskilde Kommunes folkeskoler sig samlet set en smule dårligere end gennemsnittet af de 13 deltagende kommuner i undersøgelsen.
“Det er et godt eksempel på et område, hvor skolerne kan gå ind og se på deres resultater og sammenligne dem med eksempelvis hvor godt eleverne klarer sig fagligt. De kan også se på, om der er en sammenhæng med elevernes sociale baggrund og meget mere. Det er viden, som kan bruges til at lægge en strategi for, hvor skolen skal sætte ind for at få bedre resultater” – udtaler Claus Larsen.
Et partnerskab bestående af tretten kommuner, Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling (LSP) ved Aalborg Universitet og Center for Offentlig Kompetenceudvikling (COK).
Partnerskabet bag programmet repræsenterer med de tretten deltagende kommuner over 200 skoler (matrikler), knap 80.000 folkeskoleelever og ca. 10.000 fagprofessionelle (lærere, pædagoger, skoleledelse), det vil sige cirka 10 % af det samlede antal folkeskoler, fagprofessionelle, forældre og elever i Danmark.
De tretten kommuner er: Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og Vesthimmerland.
Programmet støttes af A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, i daglig tale A. P. Møller Fonden.
Målet for programmet er, at de deltagende skoler efterlever skolereformens mål om at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som de kan, at mindske betydningen af elevernes sociale baggrund i forhold til faglige resultater, og at styrke tilliden til folkeskolen og trivslen gennem respekt for professionel viden og praksis.
Om målet nås, afgøres ved at sammenligne skolerne ved projektstart, efter to år og ved projektets afslutning efter fire år i forhold til en operationalisering af de tre mål.