Danskerne følger primært med i kommunalvalget i de nationale nyhedsmedier, selv om lokale og regionale medier står for den største del af valgkampdækningen. De landsdækkende medier dækker primært de store kommuner. Det viser en analyse fra Roskilde Universitet.
Hvem vil gøre mest for klimaet, og hvordan kan vi styrke den kommunale ældrepleje? Når vælgerne skal følge med i dækningen af det kommende kommunalvalg, er de tilbøjelige til at orientere sig i de landsdækkende nyhedsmedier, selv om kommunalvalget faktisk bliver dækket mere omfattende i de lokale medier.
En måling foretaget af Wilke for Mediawatch viste forleden, at størstedelen af danskerne forventede at følge med i kommunalvalget via de nationale nyhedsmedier. De lokale og regionale medier står dog for en langt større del af kommunalvalgsdækningen end de nationale medier, viser en ny opgørelse fra Roskilde Universitet.
Opgørelsen er en del af Borgmesterbarometeret, som professor Mark Blach-Ørsten og studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab står bag i samarbejde med Infomedia og Altinget. Borgmesterbarometeret overvåger mediedækningen af 327 udvalgte borgmester- og spidskandidater fordelt over landets 98 kommuner. Kandidaterne overvåges i alle danske nyhedsmedier samt referater fra de store tv- og radioudsendelser.
“Der er i og for sig intet overraskende i, at det er de lokale og regionale medier, der dækker et kommunalvalg mest. Men i en tid, hvor lokale og regionale medier er under øget økonomisk pres, kan det være værd at huske på, hvor vigtig en rolle de spiller for det lokale demokrati,” siger professor Mark Blach-Ørsten.
4 ud af 10 historier er i lokalsprøjten Opgørelsen fra Borgmesterbarometeret viser forskellene i mediedækningen af 327 udvalgte topkandidater fordelt på både storkredse og regioner. En optælling i perioden fra 1/10 til 10/11 viser, at de regionale og lokale dagblade samt de lokale ugeaviser til sammen står for 42 % af den samlede omtale, mens de landsdækkende dagblade står for bare 3 %.
Samlet set står ‘webkilder’, dvs. online versioner fra alle typer af medier, for den største del af omtalen. Det har ikke været muligt at opgøre, hvor stor en andel af webkilderne, der i virkeligheden også har et lokalt eller regionalt medie som afsender, men de lokale medier står også her for stort set al omtalen. På en top 20-liste over de webkilder, der bringer omtale af kommunalvalget, skal man således ned på en 13. plads, før man finder den første nationale onlineavis, jyllandsposten.dk, der blot står for 2 % af omtalen. På første- og andenpladsen finder vi Sjællandske Nyheder og Jydske Vestkysten, der samlet står for 15 % af omtalen fra webkilder.
Nationale medier dækker de store Hvis man ikke bor i en af landets store byer, er der kun lille sandsynlighed for, at man finder historier om ens egen kommune i de nationale medier. Her dækker man nemlig primært de store kommuner.
Opgørelsen viser, at København, Frederiksberg og Aarhus Kommuner fylder 39 % af den spalteplads, de landsdækkende dagblade bruger på at dække kommunalvalg. De øvrige 95 kommuner får hver især kun omtale, der dårligt lader sig måle (1-4 %).
“Når nationale medier dækker noget lokalt som en kommunal valgkamp, så fokuserer de på de store byer og de kendte kandidater. Men de kommer ikke rundt i de mindre og mellemstore byer eller til de mange mere ukendte kandidater. Det vil sige, at valgkampen i disse medier næste udelukkende handler om København, Frederiksberg, Aarhus og de andre store byer,” siger Mads Kæmsgaard Eberholst.
Infomedia og Roskilde Universitets forskere har i perioden fra 1/10 til 10/11 optalt mere end 41.000 medieomtaler, som handler om kommunalvalget. En top 20 over omtale i webkilder viser tydeligt, at de lokale onlinemedier også står for en stor del af omtalen.