I juni 1955 lykkedes det at omdanne en forladt grusgrav til intet mindre end Skandinaviens første motorsportsbane, Roskilde Ring. Nu åbner billetlugerne igen til bilræs, når Roskilde Museum vækker byens hurtigste kapitel til live i særudstillingen ROSKILDE RACER   

Det lyder mest af alt som en fortælling skrevet af Olsen-Banden selv:

Først skal vi bruge en forladt grusgrav ejet af en ostegrosserer, der er til at tale med.

Læg dertil en motorklub fra København med forbindelserne i orden, en enorm gruppe lokale altmuligmænd samt én enkelt opfinder med en hjemmelavet maskine til at tage tid på bilerne med.

Tilsammen giver det historien bag Roskilde Ring – den første motorsportsbane i Skandinavien med internationalt udsyn.

Stort 70-års jubilæum

Den 5. juni 2025 kan Roskilde Ring fejre 70-års jubilæum, og i den anledning dykker Roskilde Museum ned den farverige fortælling lige fra den grandiose åbning i 1955 til allersidste sæson i 1968 i særudstillingen ROSKILDE RACER.

Selvom der er høj underholdningsværdi i Roskilde Rings historie, er den alligevel i fare for at ryge i glemmebogen.

“Vi befinder os i et område med en overvældende kulturhistorie fyldt med vikingeskibe, Roskilde Domkirke og naturligvis Roskilde Festival, som dominerer byhistorien især for tilflyttere. Der blegner Roskilde Ring, og som årene går, risikerer den helt at ryge i glemmebogen. Det vil være et tab, for det er et kapitel, som viser områdets store opfindsomhed og stolte pioner-ånd i en tid, som aldrig kommer igen,” forklarer Dorthe Godsk Larsen, museumsinspektør på Roskilde Museum.

Kreative krumspring i en anden tid

Det er ikke ligefrem krydderi, der mangler i historierne fra Roskilde Ring. Det kan museumsinspektøren skrive under på efter mange måneders research til udstillingen:

“Vi har ærligt talt grint højt mange gange, for det var virkelig en anden tid. Man brugte mange krumspring for at få det hele til at lykkedes. Da folk i området rejste bekymring om eventuelle støjgener, gik man til avisen og forklarede, at det tværtimod ville blive landets første lydløse motorbane, fordi grusgraven var så dyb, at lyden ville gå direkte op til Vorherre i stedet for at genere naboerne,” siger Dorthe Godsk Larsen.

14 vilde sæsoner i dybet

Helt til himmels steg støjen fra den aktive motorsportsbane dog ikke. Det kan man opleve med egne ører i ROSKILDE RACER. I takt med at banens popularitet steg, gjorde mængden af naboklager det samme, og i sidste ende måtte folkene bag Roskilde Ring opgive at drive banen videre på grund af den nye naturbeskyttelseslov i 1968. Forinden nåede de dog at afholde løb i 14 imponerende sæsoner med internationale stjernekørere fra Formel 1-verdenen i Grand Prix-løb inklusiv.

Originalt materiale

Åbningsdagen bliver i ROSKILDE RACER genoplivet med originalt videomateriale fra den 5. juni 1955, hvor over 30.000 nysgerrige fra hele Sjælland strømmede til området og fordoblede indbyggertallet for en stund.

Her er originale entrebilletter, køredragter og udstyr samt banens vigtige tidtagermaskine. Opfundet af Detlev Schønwandt, der ved hjælp af en motor og en strimmel fra en regnemaskine får sat en meterlang maskine sammen i en kasse, der kan afløse tidskørslen korrekt.

Dansk racer-bil udstilles

I udstillingen er desuden en ægte dansk racerbil. En Alfa Dana fra 1956. Vognen er en såkaldt midget-racer, som Uno Jensen og Vilhelm Nellemann producerede, og netop dette eksemplar har Ole Kæseler kørt på Roskilde Ring med. Desuden kan man opleve nye interviews med kørere, der har haft deres gang på Roskilde Ring.

Nye racer-entusiaster kan blive sat ind i løbet ved hjælp af en miniaturebane, hvor det er tydeligt at se, hvor mange svære sving, Roskilde Ring udfordrede sine kørere med fra grusgravens tid.

“Området var så kuperet, at start – og målområdet udelukkende kunne ligge i bunden. Her stod desuden allerede en betonbygning, som kunne genbruges som dommertårn. Men når kørerne startede dér, røg de direkte ind i et skarpt sving. Så man valgte at droppe den normale praksis og i stedet køre i den modsatte retning, mod uret. Det ender med at blive lidt af et særkende for banen, som de internationale stjernekørere morer sig over,” forklarer Dorthe Godsk Larsen.

Drømmene racer videre

Roskilde Ring tændte uden tvivl store racerdrømme i mange små øjne. Motorsports-eventyret fortsatte med at have en påvirkning i mange årtier efter sidste omgang var kørt, og de ternede dommerflag pakket ned.

Udstillingen sætter derfor også fokus på de mange professionelle racerkørere, Roskilde-området siden har udklækket som Jan og Kevin Magnussen samt den 16-årige Alba Hurup Larsen, der netop nu tegner til at blive landets første kvindelige Formel 1-kører.

ROSKILDE RACER åbner for publikum den 5. juni 2025 klokken 10 på Roskilde Museum, Sankt Ols Stræde 3, 4000 Roskilde. Hele jubilæumsdagen er der gratis adgang til ROSKILDE RACER.

Samme dag markeres 70-års jubilæet desuden i Roskilde Ring Park, hvor der vil være taler og paradekørsel med gamle racerbiler, veteranbiler og historiske rallyvogne fra klokken 10-14.

EVENT: ’Roskilde Ring – dansk motorsports vugge’.

Den 17. juni giver tidligere racerkører og forfatter Carsten Frimodt foredrag om Roskilde Rings opsigtsvækkende historie fra klokken 19-21 på Roskilde Museum. Billetter til 100 kroner kan findes på Billetto

Roskilde Ring tiltrak mellem 1955 – 1968 enorme mængder motorsports-entusiaster til området. Motorsportsbanen åbnede den 5. juni i en forladt grusgrav, og 70 års jubilæet markeres udstillingen ROSKILDE RACER på Roskilde Museum Foto: ROSKILDE RACER – Roskilde Museum.