Turister bekymrer sig ikke om kommunegrænser, derfor er Frederikssund, Roskilde og Lejre kommuner blevet enige om, at der er behov for at udvide samarbejdet med en fælles Destination Management Organisations (DMO) – eller på dansk destina­tionsorganisation. Destinationsorganisationen betyder i praksis, at de tre kommuner samler kræfterne om at markedsføre og udvikle et større geografisk område, i dette tilfælde Fjordlandet.

Alle tre kommuner har opsagt deres nuværende samarbejder med de lokale turistorganisationer. Hensigten er, at den nye fælles destinationsorganisation bliver en realitet fra 1. januar 2021, men inden den nye organisation bliver en realitet skal hver kommune udpege tre bestyrelsesmedlemmer – og det blev gjort på byrådsmødet i Roskilde i går, hvor formanden for Erhvervsudvalget Lars Lindskov (K) samt Camilla Vilby-Mokvist (S) blev valgt som byrådets repræsentanter fra Roskilde Kommune.

– Jeg glæder mig til at bygge videre på det gode samarbejde, som vi allerede har med vores to nabokommuner inden for formidlingen af de fortællinger, vi markedsfører gennem Nationalparken og museerne. Med en fælles markedsføring af de mange oplevelser og fortællinger rundt om Roskilde Fjord får vi et stærkt afsæt for turismeaktørerne og medarbejderne i den mere slagkraftige turistorganisation, vi her har dannet. Nu kan de gode historier og oplevelser komme endnu stærkere ud over rampen både til lokale gæster og turister fra udlandet, siger formand for Udvalget for Vækst, Erhvervsudvikling og Globalisering, Lars Lindskov (K).

De nye vedtægter, som er besluttet af de tre kommuner foreskriver, at der skal vælges tre bestyrelsesmedlemmer, heraf skal ét medlem være professionel turisme/erhvervsaktør mens de to øvrige er medlemmer af byrådet. Den professionelle aktør, der skal repræsentere Roskildes turismeaktører bliver direktør for Roskilde Museum Morten Thomsen Højsgaard.

Læs mere her

Foto: ABW