KulturCosmos har som tidligere nævnt her i pressen været igennem en rivende udvikling. Forening blev dannet i september 2012, og i august 2013 fik vi rådighed over vores lille kulturhus. KulturCosmos fik fra 2015 ansvaret for CosmosHallen, endvidere er der stor aktivitet på udeområdet med byhaverne, bål m.m. fra det tidlige forår til hen på efteråret.
Udviklingen er gået stærkt og allerede i 2015 kunne vi ansætte en projektleder, og fra 2016 blev stillingen som kulturhusleder oprettet.
Når et år er gået, ser man tilbage hvordan gik året ? fik vi gjort det umulige muligt, her tænker jeg på om alle de forskellige ønsker om aktiviteter kunne rummes i KulturCosmos, derfor er der udarbejdet en årsrapport, hvor der ses tilbage på det forgangne år.
I årsrapporten kan man se at der har været budt på en bred vifte af forskellige aktiviteter, vi har en del faste aktiviteter i huset bl.a. BilledCosmos, creacafé, syværksted blot for at nævne nogle få. Udover de faste aktiviteter, kunne vi byde velkommen til Droneklubben, Læseklubben, Sprogcafé, og fra januar Sund Livsstil.
Udover de faste aktiviteter i huset, har vi bl.a. haft koncerter, foredrag, fællespisning, byttemarkeder, julemarked og Lys og Gys, nogle af aktiviteterne har været afholdt i CosmosHallen og nogle har været afholdt på CosmosGrunden. Vi kunne se at det var vigtigt at få et overblik over alle aktiviteterne, derfor besluttede vi at udarbejde halvårsprogrammer, så alle interesserede kan følge med i hvad der sker fremadrettet i KulturCosmos.
Fra februar åbnede CaféCosmos, den er drevet af frivillige, og har åbent 3 gange om ugen, der er mulighed for at byens borgere kan mødes over en kop kaffe og få sig en hyggelig snak.
I årsrapporten er der talt op hvor mange arrangementer, der har været, og i alt har der været 81 offentlige arrangementer, nogle af arrangementerne har været afholdt i samarbejde med andre foreninger. Det er en vigtig del af vores mål, at engagere os i lokalområdet, danne samarbejder på tværs af foreninger, skoler og institutioner.
Besøgstallet er også gjort op, og fra 2015 til 2016 er besøgstallet fordoblet ved publikumsrettede aktiviteter i CosmosHuset. Vi kan se at de tilbagevende aktiviteter er populære, så det er en god pejling at have.
Alt i alt kan vi konkludere, at vi har afholdt dobbelt så mange arrangementer end det forrige år, der har været en større spredning en tidligere. Der har været langt flere besøgende til tilbagevendende aktiviteter end til enkeltstående. KulturCosmos har fået større synlighed i lokalsamfundet, vi har fået flere samarbejdspartnere både lokalt og på tværs af Roskilde Kommune.
Alle disse aktiviteter / arrangementer kunne ikke lade sig gøre, hvis der ikke var frivillige til at løfte opgaverne, og det er også positivt at vi hen over året har fået flere og flere frivillige, som gør en stor indsats for KulturCosmos. Bestyrelsen siger tak til frivillige, sponsorere, samarbejdspartnere, kulturhuslederen og ikke mindst Roskilde Kommune som giver os god støtte.
Årsrapporten kan læses i sin fulde længde på hjemmesiden, eller i CafèCosmos.
Vi ser frem til nye og spændende udfordringer i 2017.
Rita Thorsen, formand for KulturCosmos.