I Musikbyen med festival og rockmuseum kan du også uddanne dig til lærer med musikprofil. Her er spilleglæde, fællesskab og en passion for undervisning omdrejningspunktet.
Musik skal være en helt naturlig del af skolernes hverdag.
Det mener Jørgen Christiansen, som er uddannelsesleder på læreruddannelsen, Professionshøjskolen Absalon i Roskilde. Derfor har han for et par år siden taget initiativ til en ny læreruddannelse med en særlig musikprofil, hvor musikundervisning fylder fire gange så meget som på den almindelige læreruddannelse.
“Skolerne efterspørger musiklærere. Mange steder har man ansat en musiker, men vores tilgang er, at du som musiklærer også skal kunne bringe musikken ud til børnene. Vi håber på at uddanne unge mennesker, som er bedre klædt på til at skabe et solidt musikmiljø på skolerne. Lige fra morgensang, til kvalitet i undervisningen til arrangementer i dagligdagen som fx kor og anden fællessang,” siger Jørgen Christiansen.
“Undervisning er det fedeste”
Fire af de musikstuderende Rasmus, Andreas, Christoffer og Oliver fortæller her, hvordan musik altid har haft en stor betydning, og det vil de gerne give videre. “Jeg vidste, at jeg ville et eller andet med musik, og da jeg havde undervist et par stykker i klaver, og det gav rigtig meget, tænkte jeg, hvorfor ikke undervise? Undervisning er det fedeste, så hvis jeg kunne leve af at undervise i musik, kunne det være fantastisk.”
Det fortæller Christoffer Payet Remfeldt, som også selv har oplevet, hvordan musik kan ændre en tilværelse: “Da jeg var 6 år, havde jeg taleproblemer, og i børnehaven syntes de ikke, at jeg skulle fortsætte i skole. Men mine forældre insisterede. Der var så en musiklærer på den skole, jeg kom på, som tog mig under sine vinger i troen på, at musikken kunne gøre noget for mit talesprog. Og det gjorde det. Meget mere, end talepædagogen kunne hjælpe med.”
At musik kan noget helt specielt, når det kommer til at udtrykke sig og gøre sig forståelig, kan Andreas Marco Skaarup-Helvad også tale med om: “Jeg var frivillig i Equador i tre måneder, hvor jeg arbejdede på et børnehjem, hvor de ikke kunne engelsk. Da jeg heller ikke var så dygtig til spansk, besluttede jeg mig for at lære dem noget på andre måder og på den måde bygge bro, fx gennem sanglege. Det gav bare rigtig god mening.”
De fire husker selv tilbage på musikundervisningen i deres egen folkeskole som et sted, hvor de havde medbestemmelse, og de husker følelsen af at fremføre noget, man har øvet sig på længe. Stoltheden og glæden ved fællesskabet. Hvis der hersker en fordom om musiklærere og musikundervisning, hvor man bare sidder og slår i en bongotromme, uden at vide hvorfor, så bliver den gjort til skamme af de fire reflekterende studerende.
“Jeg kan huske, at det altid var fedt at synge i de mindre klasser. Det skabte sammenhold på en anden måde, selvom man måske ikke rigtig kunne lide hinanden. Man havde stadig et projekt sammen, som man var stolt af,” husker Rasmus Rekdal Schønemann.
Rockstjerne eller lærer?
Musik betyder alt for de fire, og man kunne tænke, om de ikke hellere ville dyrke drømmen om en karriere som rockstjerne i stedet for at skulle stå i et klasselokale foran en flok børn med varierende talent og interesse for musik.
“Jeg ville da gerne være rockstjerne, hvis det var muligt, men det er bare svært at leve af musik. At være musiklærer er en god og mere sikker vej, hvor man stadigvæk kan lave og leve af musikken,” siger Rasmus Rekdal Schønemann.
De andre tre er helt enige om, at man sagtens kan lave musik ved siden af, når man engang skal undervise. Det ene udelukker ikke det andet. Men de ser heller ikke studievalget som et fravalg.
Tværtimod.
Oliver Højfeldt Kongshaug fortæller om en lærer, som sagde noget, han aldrig har glemt: “Min lærer var rigtig dygtig og var blevet headhuntet til konservatoriet, men han sagde nej. For det, der gav ham noget, var at vise børn, hvad musik er og sætte dem i gang som musikere, så at sige. Der er masser, der kan føre allerede gode musikere videre, men det at starte det og sætte det i gang, det betyder enormt meget.”
Mod til at turde.
Uddannelsesleder Jørgen Christiansen håber, at de kommende musiklærere kan være med til at udvikle børns fulde register af kompetencer, ikke kun de boglige. For ifølge uddannelseslederen skal folkeskolen også få børn ud på den anden side af skolelivet med et kreativt blik for tilværelsens mangfoldige sider: “Niels Bohr var altså også målmand på AB’s førstehold, så det viser jo, at det kreative, uanset om det er sport eller musik, kan være en god motor bag innovation og nyskabelse.”
Musikprofilerne, Rasmus, Andreas, Christoffer og Oliver, drømmer om at gøre en forskel på den lange bane. De er sikre på, at musik er en vigtig brik i skolen, og at det kan give børn selvtillid og adgang til fællesskaber. “Jeg tror, at flere børn vil åbne sig og ikke være så usikre ved hjælp af musik. For det kan skubbe grænser og give kreative og nytænkende børn og unge, mener Christoffer Payet Remfeldt.
Andreas Marco Skaarup-Helvad tilføjer: “Jeg håber på, at glæden ved musik kan berige elevernes hverdag og optimere deres evne til at lære – for jeg kan simpelthen ikke leve uden!”
____________________________
FAKTA.
Læreruddannelsen varer 4 år inkl. praktikperioder.
I Region Sjælland kan du kun læse til lærer i Roskilde og Vordingborg.
Musikprofilen ovenfor udbydes i Roskilde.
Søg nu via kvote 1 og start allerede 1. februar.
Læs mere om læreruddannelse med musikprofil.