Roskilde Kommune har succes med at styrke småbørns sproglige evner: efter to års særlig indsats er fire ud af fem børn med behov for sprogstimulering kommet på niveau med deres jævnaldrende skriver Roskilde kommune i en pressemeddelelse.

Hvert femte barn har brug en særlig indsats for at få stimuleret sin sproglige udvikling. Det viser en nylig gennemført vurdering af sproget hos 575 treårige børn i Roskilde Kommunes dagtilbud.

En særlig indsats i Børnehuset Mælkebøtten for at styrke børnenes sprog har været en stor succes for Frederik, Nariman og Aisha, som her er på legepladsen sammen med sprogpædagog Iben Sofie Petersen.
En særlig indsats i Børnehuset Mælkebøtten for at styrke børnenes sprog har været en stor succes for Frederik, Nariman og Aisha, som her er på legepladsen sammen med sprogpædagog Iben Sofie Petersen.

De børn, der har behov for en særlig indsats, vil nu gennemgå et særligt forløb med sproglig stimulering, inden de igen sprogvurderes om to år. Og langt de fleste af dem vil til den tid være på samme sproglige niveau som deres jævnaldrende.

Det er i hvert fald en nærliggende forventning ud fra erfaringerne fra et tidligere forløb med 222 børn, som gennem en ekstra indsats har fået stimuleret deres sproglige færdigheder. Disse børn er i år blevet sprogvurderet igen som femårige, og her er 174 af børnene – eller næsten fire ud af fem – kommet på niveau med deres jævnaldrende, mens 48 børn fortsat har behov for en indsats.

Dagtilbudsloven stiller krav om sprogvurdering af treårige børn, hvis det formodes, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Men i Roskilde Kommune bliver samtlige treårige børns sproglige udvikling vurderet.

– Det er et mål i dagtilbudspolitikken, at alle børn udvikler deres sprog, fordi det er helt basalt for at klare sig godt både her og nu, men bestemt også senere i skolen og i livet. Derfor går vi længere end lovens krav og sprogvurderer alle treårige børn i dagtilbuddene. De børn, der får en særlig sproglig indsats, kommer for langt de flestes vedkommende på niveau med deres jævnaldrende kammerater. Det er virkelig lovende, siger formand for Skole- og Børneudvalget Claus Larsen.

For at sikre, at pædagogerne kan vurdere børnenes sproglige niveau og derefter lægge handleplaner for de børn, der har behov for en særlig indsats, har 250 pædagoger fra alle dagtilbud fået udviklet deres kompetence i sprogvurderinger.

Seks af kommunens dagtilbud har i 2015/2016 medvirket i et særligt udviklingsprojekt Fart på sproget. Det er børnehusene Hanen, Spirebakken, Spirrevippen, Hyrdehøj, Peblingevej i Roskilde og børnehuset Tusindfryd i Jyllinge. Og effekten er klar: alle de deltagende dagtilbud har højnet kvaliteten af børnenes sproglige læringsmiljø. I projektet arbejder dagtilbuddene med at styrke de sproglige læringsmiljøer, så særligt de 2-3 årige børn får de bedste betingelser for at udvikle deres sproglige færdigheder. Inddragelse af forældrene i barnets sprogudvikling er også en vigtig del af projektet.

Nu er projektet udvidet med otte nye dagtilbud. Det børnene i børnehusene Skovmosen, Skrænten, Trehøje, Vanddråben og Mælkevejen i Roskilde samt børnehusene Skovly, Gundsømagle og Elverhøj i den nordlige del af kommunen, der nu skal have Fart på Sproget.