814 børn fra Roskilde Kommunes dagtilbud prøver kræfter med pandabrydning, børneyoga, dans og mange flere idrætslege i bevægelsesugen ”Hej Skal Vi Lege”, der arrangeres i samarbejde med Børneulykkesfonden, bObles og DGI. Målet er at sætte fokus på vigtigheden af, at børn træner deres motoriske evner. En god motorik kan nemlig forebygge ulykker, fordi børnene har bedre balanceevne og koordinationssans. Det kræver koncentration og god fornemmelse for sin egen krop at kunne rende vildt rundt – og at kunne sidde stille. Et barn med styr på sanserne kan begge dele.
Tal fra Statens Institut for Folkesundheds database Børns Sundhed viser, at antallet af førskolebørn med motoriske udfordringer er steget fra 25,9 procent i 2010 til 31,4 procent i 2014. Derfor er det ekstra vigtigt, at børn i alderen 1-6 år udfordres på motorikken.
Yogadyr og pandabrydning
I Børnehuset Blomstergården i Viby er der særligt fokus på bevægelse, og daglig pædagogisk leder Anita Bakkegaard Nielsen er meget glad for bevægelsesugen, der hvert år gør alle ekstra opmærksomme på, at bevægelse kan tænkes ind i dagligdagen på mange måder.
“Vi skal bare sørge for, at børnene har muligheden for at træne de grundlæggende sanser i småbørnsårene. Vi ved, at det er meget vigtig for den senere udvikling. Vi har i denne uge haft særligt fokus på børneyoga, hvor alle både store og små kan deltage på hver deres måde. Yogadyr, hvor børnene laver vejtrækningsøvelser og lyde som dyr, er en aktivitet, som vi har brugt rigtig meget her i børnehuset”, understreger Anita Bakkegaard Nielsen.
Børnehuset Blomstergården har ligeledes deltaget i pandabrydning med den lokale brydeklub. Det er tredje år Blomstergården deltager aktivt i bevægelsesugen.
“Vi prøver altid at fokusere på bevægelse og motoriske færdigheder, som er en vigtig del af børnenes udvikling”, forklarer Anita Bakkegaard Nielsen og gør opmærksom på, at aktiviteter som yoga er med til både at styrke motorikken, men aktiviteten styrker eksempelvis også børnefællesskabet.
Fokus på bevægelse og leg
Når børn begynder i skolen skal deres grundlæggende motorik være faldet på plads. Derfor er det vigtigt, at alle dagtilbud har fokus på at understøtte de mindre børns motoriske udvikling.
“Det er en kedelig tendens, at flere og flere børn har udfordringer med deres motorik, når de starter i skole. Det skal vi gøre noget ved. Vi ved jo, at når motorikken er i orden, så kan børnene bedre bruge deres energi på at lære. Og når kroppen er i balance og stærk, så har børnene meget nemmere ved at få noget ud af læringen gennem hele tiden i børnehave”, siger Skole- og Børneudvalgets formand Claus Larsen.
Når børnene når skolealderen, bliver deres motorik tjekket i en screening. Målet er at finde frem til de børn, som er motorisk usikre og derfor holder sig tilbage med at deltage i fælles aktiviteter, leg, og fritidstilbud, som herefter får tilbudt intensiv fysisk træning.