Et statstilskud på 2 x 3 mio. kr. udvider to projekter, der skal få buslinjerne 600S og 123 hurtigere frem og øge servicen for passagerne. Der kommer blandt andet nye lyskryds, der skifter til grønt for busserne, og bedre stoppesteder.
“Vi er jo allerede godt i gang med at opgradere fremkommeligheden for vores A-busser, og nu får vi med disse statspenge også mulighed for at fortsætte med to af vores andre meget benyttede linjer på et højere niveau, end vi selv havde afsat penge til. De 6 mio. kr. fra staten fordobler det beløb, vi selv har afsat til projekterne, siger formand for Plan- og Teknikudvalget, Tomas Breddam.
“Sammen med vores satsning på elbusser, som kommer ud at køre til april næste år, betyder det her et yderligere løft til den kollektive trafik, som jeg er sikker på, at vi vil se resultaterne af de kommende år i form af endnu flere passagerer og større tilfredshed med vores busser. Det er vigtigt, hvis vi skal binde kommunen bedre sammen, og hvis den offentlige transport skal være et reelt alternativ til bilen for borgere og medarbejdere, der pendler til og fra Roskilde Kommune”, siger formand for Klima- og Miljøudvalget, Karim Friis Arfaoui.
Hurtigere på Københavnsvej.
Busserne skal kunne komme hurtigere frem på Københavnsvej. Et tiltage bliver en lysregulering i fodgængerovergangen til RO’s Torv. De andre lyskryds på Københavnsvej bliver indrettet, så de skifter til grønt for bussen.
Linje 123 får først og fremmest en hurtigere tur på Københavnsvej fra Røde Port til grænsen til Høje Tåstrup Kommune.
Der kommer lysregulering i fodgængerovergangen til RO’s Torv, og de andre lyskryds på Københavnsvej bliver indrettet, så de skifter til grønt for bussen.
Øst for ringvejen er der problemer med, at mange lastbiler parkerer ulovligt og blokerer for at bussen kan komme forbi. Her skal en ny kantsten og flere skilte hjælpe bussen.
Endelig bliver de fleste stoppesteder opgraderet med skilte der viser, hvornår næste bus ankommer, og der kommer flere læskærme på strækningen.
Genvej via Himmelev Bygade
Planen er, at 600S skal skyde en genvej via Himmelev Bygade fremfor at køre til krydset mellem Herregårdsvej og A6 og dreje til venstre der. Det betyder, at der kommer en ny lysregulering, hvor Himmelev Bygade møder A6. Lysreguleringen vil skifte til grønt for bussen men ellers prioritere trafikken på A6.
Linje 600S får også glæde af lysreguleringen ved RO’s Torv, men derudover kommer der en række forbedringer på strækningen fra Roskilde til Jyllinge Nordmark.
En stor ændring bliver – hvis Vejdirektoratet godkender dette – at 600S vil skyde en genvej via Himmelev Bygade fremfor at køre til krydset mellem Herregårdsvej og A6 og dreje til venstre der. Det betyder, at der kommer en ny lysregulering, hvor Himmelev Bygade møder A6. Lysreguleringen vil skifte til grønt for bussen men ellers prioritere trafikken på A6.
Lysreguleringen ved Frederiksborgvej vil også få busprioritering sammen med lyskrydsene ved Osvej, Rådalsvej og Møllevej i Jyllinge Nordmark.
Udover dette bliver det stoppestedet ved Jyllingecentret, der får glæde af de ekstra penge.
Nye funktioner ved stoppestedet i Jyllinge vil være et areal til flextrafik eller taxa, overdækket cykelparkering, forbedret belysning, forbedret tilgængelighed og en elforsyning til midlertidige aktiviteter. Der bliver også mulighed for, at der kan stå en mobil madvogn ved stoppestedet.
Roskilde Kommune har i forvejen afsat 6 mio. kr. til at forbedre de to ruter, men med statstilskuddet oveni bliver der mulighed for at udvide projekterne til at omfatte betydelig flere elementer.
Arbejdet med de mange nye tiltag starter i foråret 2019 og vil forløbe de kommende 2-3 år koordineret med at andre udviklingsprojekter, fx supercykelstien på Københavnsvej.