Sportskæde indsamler flyverdragter for at gøre en varm forskel.
Røde Kors får dette efterår en hjælpende hånd af Intersport. Sportskæden betaler for kundernes gamle flyverdragter og donerer dem videre til hjælpeorganisationen til gavn for de børnefamilier, der går mod en økonomisk svær og kold vinter.
Flyverdragter skiftes ud flere gange i løbet af et barns opvækst, og nu kan børnenes aflagte vinterpåklædning varme et andet barn.
Verdens største sportskæde, Intersport, har nemlig på eget initiativ indgået et samarbejde med Røde Kors og fragtfirmaet GLS om at indsamle brugte flyverdragter. I Intersports butikker gives der 100 kroner for gamle flyverdragter – uanset stand – når der købes en ny, hvorefter flyverdragterne bliver doneret til Røde Kors. Her kan de komme til gavn for danske familier, der på grund af de stigende udgifter ikke har midlerne til at købe nye flyverdragter til børnene.
– Det er superdejligt, at Intersport kom med dette initiativ, og vi var selvfølgelig hurtige til at takke ja. Det kommer til at hjælpe mange – især i denne tid med stigende priser og med den kommende vinter i sigte, fortæller Carina Simons, der er marketingansvarlig ved Røde Kors.
De indsamlede flyverdragter transporteres af GLS til Røde Kors, som herefter distribuerer dem ud til 253 Røde Kors-butikker. Udover at hjælpe børnefamilier med billigt tøj i god kvalitet, går overskuddet også til at hjælpe de familier, som har mindst.
– Vi har mange nationale indsatser, som overskuddet fra vores butikker går til. Blandt andet vores besøgsvenner og julehjælp til familier, som ikke selv har midlerne til at holde en jul, som andre. Derfor er det vigtigt med initiativer, som det Intersport er kommet med, for det gavner på flere parametre, siger Carina Simons.
Hjælp i kulden
Samarbejdet med Røde Kors glæder også Intersport, som ser frem til at bidrage med varmt børnetøj til vinteren.
– Vi tog kontakt til Røde Kors, da vi i vores butikker kan mærke, at varmt tøj stadig prioriteres, selvom udgifterne stiger. Det kan være en udfordring, og derfor vil vi gerne hjælpe til, hvor vi kan. Håbet er, at mange børnefamilier vil bruge muligheden for at indlevere de gamle flyverdragter, så de kan gøre gavn for andre, mens de selv får en ny flyverdragt med hjem, forklarer Thomas Grøndahl, Head of Digital og Marketing ved Intersport, og tilføjer:
– Vi er glade og stolte over, at Røde Kors har taget mod vores udstrakte hånd. Vi ser frem til at gøre status på, hvor mange flyverdragter vi har fået indsamlet, og det kan måske bane vejen for mere samarbejde i fremtiden. Dette samarbejde med Røde Kors og GLS er meget spændende, og i denne periode kan det være nødvendigt at kigge på alternative samarbejder, som støtter hinanden og andre.