500 elever fra ungdomsuddannelserne har tilsammen gennemført 1400 tur-registreringer i ’Roskilde Løbet’. Det gjaldt om at være den klasse, som pendlede mest bæredygtigt til skole. Målet var at give de unge nogle a-ha oplevelser, når andre og mere grønne transportformer skulle prøves på egen krop.
Det har givet nogle spændende snakke over frokostbordet om, hvordan hver især kom i skole – og hvilke andre (og mere miljørigtige) transportformer, der også er en mulighed.
Som en elev sagde i forbindelse med afsluttende de interview, så havde hans klassekammerater været lidt efter ham, da han igen ville køre i skole alene i sin bil – til trods for at han kun havde 2 km til skole.
Unge skal reflektere over transportvalg
Kampagne ved ungdomsuddannelserne havde det mål at få unge til at reflektere over deres transportvalg – og i en kort periode at prøve at skifte til en mere grøn og bæredygtig transportform.
Den var tilrettelagt som en holdkonkurrence, hvor klasserne dystede sammen i ’Roskilde Løbet’ om at være den klasse som pendler mest bæredygtigt til skole. De unge skulle prøve cyklen, gang, kollektiv transport eller samkørsel med flere i bilerne som alternativ til at sidde alene i egen bil.
Klasserne, som rykkede sig mest hver uge, kunne vinde biografbilletter, og den klasse der til sidst opnåede flest point fik alle billetter til komikeren Tobias Dybvads stand-up show i april arrangeret af Gimle.
Projektet havde en høj deltagelse, hvor ca. 500 elever skrev sig op til at være med i konkurrencen. Ca. 1400 tur-registreringer blev det til, og enkelte klasser var særdeles aktive igennem hele forløbet hvor næsten alle elever registrerede deres tur hver eneste dag.
40% vil holde fast i de gode vaner
I et efterfølgende spørgeskema blev eleverne spurgt til, hvordan oplevelsen havde været ved at deltage i kampagnen.
Cirka 80% svarede, at det har været en sjov oplevelse. Tilsvarende svarede cirka 50% af eleverne, at de i perioden i større eller mindre grad har ændret deres transportvaner, og altså prøvet at pendlet mere grønt til skole.
Cirka 40% svarer desuden, at de efter projektet vil holde fast i de gode nye vaner.
Det er et ganske flot tal at stå tilbage med, fordi de unge mennesker jo, ligesom alle andre befolkningsgrupper som pendler, har vidt forskellige forudsætninger for at kunne foretage et aktivt transportvalg, hvor afstand og kollektiv trafikadgang er en væsentlig barriere.
Om projektet skal fortsætte i fremtiden vil tiden vise. Projektet er finansieret som en del af et større Interreg EU-projekt med det formål at få Roskildeborgere til at køre mere grønt.