Danske skolebørn lever en meget stor del af deres liv digitalt. Desværre er mobningen fulgt med over på de sociale medier. Derfor går Telenor med undervisningsprogrammet #digitalpænt til kamp mod digital mobning, og i 2020 har mere end 6.000 skolebørn via deltagelse i #digitalpænt netop lært at sige fra over for digital mobning. Det oplyses i en pressemeddelelse.
6.000 skoleelever i 4.-6. klasse har sammen med deres lærere netop gennemført undervisningsprogrammet #digitalpænt, som Telenor står bag. Eleverne har i programmet gennemført en række rollespil og fået redskaber til at passe på sig selv og hinanden på de sociale medier Snapchat og TikTok og i spiluniverset Fortnite.
Flere af de 273 medvirkende klasser har afsluttet forløbet med at lave en video om digital mobning, som har indgået i en landsdækkende konkurrence, hvor Telenor kårer en vinder i hver region.
– Skolernes tilbagemeldinger viser desværre, at vi har et stort og stigende problem med digital mobning. Coronarestriktionerne har også haft effekt på børnenes hverdag, og endnu flere af deres aktiviteter er rykket over på digitale medier. Så det er virkelig vigtigt at fortsætte det stædige fokus på mobbeproblematikken, siger chef for kommunikation og socialt ansvar i Telenor, Lise Kirkegaard.
Digital mobning er udbredt
En undersøgelse Wilke har lavet for Telenor viser, at problemet er meget udbredt blandt landets skoleelever. Seks ud af ti har været udsat for digital mobning eller eksklusion, og halvdelen af børnene i alderen 10-12 år har modtaget grimme kommentarer om dem selv eller andre.
Flere af de videoer, de deltagende klasser har lavet om emnet i år, tegner da også et dystert billede af den hverdag, mobbeofrene oplever. Og i år har flere af konkurrencevideoerne haft et selvmordstema.
– Det har vi ikke set før, og det er jo skræmmende, at børn sætter lighedstegn mellem mobning og selvmordstanker. Det bekræfter mig kun i, at digital mobning fortsat skal bekæmpes både i hjemmene og i skolerne,” siger Lise Kirkegaard.
#Digitalpænt bliver også tilbudt til landets skoler i 2021. Undervisningsmaterialet fra dette års #digitalpænt-program kan gratis downloades på Telenors hjemmeside.
Fakta om #digitalpænt
Alle børn har ret til en opvækst uden mobning. Derfor lancerede Telenor i 2016 #digitalpænt, som har til formål at bekæmpe digital mobning i Danmark.
Forløbet består af undervisningsmateriale og en årlig skolekonkurrence til eleverne i 4.-6. klasse og skal understøtte skolernes arbejde med digital kommunikation, trivsel og mobning på sociale medier.
Fakta om digital mobning
- 6 ud af 10 børn har oplevet at være udsat for digital mobning i form af eksklusion eller grimme kommentarer online
- 5 ud af 10 børn har prøvet at modtage sårende/grimme kommentarer enten om dem selv eller en ven – ofte er det én fra klassen, der har skrevet de grimme kommentarer
- Børnene bruger i gennemsnit to timer om dagen på sociale medier og 2,4 timer om dagen på online spil
Kilde: Undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke på vegne af Telenor i juli/august 2020 blandt børn, der begyndte i 4.-6. klasse i august 2020.