Et hul i jorden? Nej en internationalt anerkendt racerbane. Dansk motorsports vugge stod i en tidligere grusgrav i et område nær byens centrum og jernbanestation. Her fik de to og firhjulede en fremtrædende rolle på Danmarks første permanente racerbane Roskilde Ring, der åbnede 5. juni 1955, hvorefter den kort tid efter blev asfalteret og i 1957 udvidet til en længde på 1.400 m. Roskilde Ring lukkede i 1968.
Forfatter og racerkører Carsten Frimodt, der har skrevet bøgerne Roskilde Ring – del 1 og 2 (Forlaget veterania) vil fortælle eventyret om, hvordan den grimme grusgrav voksede sig til en beundret racerbane, der blev starten for motorsportens guldalder i Danmark.
Denne Ring fik en nærmest magisk klang for tusinder af mennesker, der valfartede hertil som tilskuere til de fortættende og spændende stævner, der blev afviklet gennem tretten sæsoner. Men selv i dag udstråler Roskilde Ring en vis magi for mange flere mennesker end de dengang direkte berørte, der var til stede, da der blev kørt for fuld skrue under de mange kampe i arenaen, heriblandt det danske Grand Prix med Formel 1. Da disse grande arrangementer havde stor dækning allerede dengang, kendte de fleste racerbanen Roskilde Ring selvom de ikke besøgte den selv. Tankevækkende.
Det sker den 17. juni kl. 19 på Roskilde Museum. Dørene åbnes kl. 18 med adgang til jubilæumsspotudstillingen om Roskilde Ring inden foredraget.
Foredraget er arrangeret i samarbejde med Roskilde Museumsforening. Medlemmer af foreningen har gratis adgang, men booking af gratis billet påkræves:








