Som Danmarks måske bedste iværksætterby med 455 nye virksomheder det seneste år, bobler Roskilde af iværksætterglæde, og lysten til at skabe noget, være en del af noget, og bidrage med noget, er stor. Denne iværksætterglæde sætter Erhvervsforum Roskilde ord på i deres nye iværksætterbog, som samler 11 spændende iværksætterportrætter om iværksætteri i Roskilde, smat en lang række af gode råd og værktøjer.

Bogen udgives af Erhvervsforum, og udkommer i fysisk eksemplar. Bogen skal være med til at inspirere og guide nuværende og fremtidige iværksættere på deres iværksætterrejse, samt bidrage med sparring og netværksforbindelser.

Iværksætteri: En del af Roskildes DNA
Iværksætteri er igennem historien blevet en del af Roskildes DNA; hvor Stryhns er blevet et begreb indenfor fødevareproduktion, Roskildefonden har skabt nordens største musikfestival, og forudseende politikere så allerede for 20 år siden muligheder, ved bl.a. ruinerne af en gammel betonfabrik, det vi i dag kender som Musicon. Derfor er ambitionerne for iværksætteriets fremtid i Roskilde høje, hvilket også afspejles i kommunens erhvervs- og vækstpolitik, hvor iværksætteri er det første af 5 fokusområder. Iværksætterbogen beskriver derfor det aktive iværksætter-økosystem kommunen har, samt giver et indblik i de tilbud der er for både nyopstartede, men også etablerede iværksættere.

”Den udvikling, Roskilde har oplevet gennem flere årtier, giver en stærk grundfølelse af, at her kan man lykkes!”, siger Mads Váczy Kragh, direktør for Erhvervshus Sjælland.

En succesfuld iværksætterrejse
I Roskilde er iværksætterglæden stor, men det kan være svært at knække koden på den succesfulde iværksætterrejse. I iværksætterbogen kan man derfor læse om 11 forskellige iværksættere og deres rejse b.la. om en virksomhed med fokus på cirkulær cykeløkonomi, et par brødre med en fælles passion for musik, og to kokke der brænder for mad og lokalsamfund, samt mange flere.

Det er alle spændende portrætter, men skal man trække en frem, som kan betegnes som en succesfuld Roskildeiværksætter, er det virksomheden Grafisk Afdeling, som gennem sparring med iværksætteraktører og eksperter, har opbygget en virksomhed, der b.la. vandt Vækstfabrikkens Startup pris i 2019. Spørger man Partner og Designchef i Grafisk Afdeling Kristian Emil Petersen hvad det er, der gør Roskilde til måske Danmarks bedste iværksætterkommune er svaret klart:

”Muligheden for sparring og netværk spiller en enorm stor rolle, samtidig med at de udbud der er i kommunen hos b.la. Erhvervsforum og Vækstfabrikken, er med til at skabe troen på at ens projekter kan lykkedes. Vores ambition er at blive endnu bedre lokal forankret, og holde fast i det netværk vi har skabt”. Grafisk Afdeling startede ud i et lokale på Musicon, og faktisk blev det til hele fire forskellige lokaler, eftersom at virksomheden voksede derudaf, men nu ligger Grafisk Afdeling centralt i Roskilde i endnu større lokaler.

Iværksætterbogen er udarbejdet af Erhvervsforum Roskilde i samarbejde med journalist Line Kjærside og Grafisk Afdeling. ”Alle som har medvirket i denne bog, uanset om det er iværksætteren, rådgiveren eller en af Roskildes mange iværksætteraktører, så deler de alle en vision om at gøre Roskilde til ”Alletiders Iværksætter by”. Hvem ved, måske er vi allerede Danmarks bedste”, skriver Direktør for Erhvervsforum Martin Sattrup Christensen i forordet til bogen.

Line Kjærside, Click Kommunikation, Kristian Emil Petersen, Grafisk Afdeling ApS, Martin Sattrup Christensen, Erhvervsforum Roskilde, Camilla Huge-Lind, Selvstarter og Vækstfabrikken Musicon, Morten Kronborg, MMFOOD. Foto: Rasmus Smedstrup, Newborn Media.