Her kan du se uddrag af den seneste politirapport, der omhandler Roskilde Kommune i tidsrummet 2026/04/28 til 2026/05/11.

Bilister står til at miste kørekortet – Darupvej, Roskilde

Under en fartmåling på Darupvej blev to bilister målt til at køre langt hurtigere end tilladt. For tiden er hastigheden på strækningen nedsat til 30 km/t, da der er et arrangement på Dyrskuepladsen.

Kl. 14.34 blev en 47-årig mand fra Slagelse målt til at køre 78 km/t og bare tyve min senere kørte en 21-årig mand fra Tune forbi med 75 km/t. Begge mænd står nu til at miste kørekortet betinget, hvilket betyder at de kan beholde deres kørekort, hvis de består en kontrollerende køreprøve.

Bøden til begge lyder på 7200 kr og deruodver 1000 kr til Offerfonden, som går til blandt andet trafikofre.

Anholdelsesaktion i Roskilde

Vi skal desuden henvise til pressemeddelelse udsendt fra National Enhed for Særlig Kriminalitet.

Beruset mand forstyrrede den offentlige orden – Hestetorvet, Roskilde

Politiet modtog en anmeldelse om, at en tydeligt beruset mand nægtede at forlade en bar, hvor han var uønsket. En patrulje kom frem til stedet, hvor manden fortsat ikke ville forlade stedet, og han råbte diverse skældsord mod patruljen. Patruljen vurderede, at manden, der er 37 år og fra Roskilde, ikke var i stand til at tage vare på sig selv, og han blev derfor frihedsberøvet og taget med på politistationen. Han er blevet sigtet for at forstyrre den offentlige orden. Manden blev løsladt til gaden efter ca. fire timers ophold i detentionen.

Butikstyveri – Stationscenteret, Roskilde

Personalet i et supermarked standsede en 17-årig ung mand fra Roskilde, der var gået gennem scan selv-kasserne uden at betale for en flaske tequila. Politiet kom til stedet og sigtede den unge mand, der erkendte tyveriet. Familien blev underrettet og det samme blev de sociale myndigheder.

Bøde for at tisse på gaden – Hestetorvet, Roskilde

Kl. 12.22 tog politiet kontakt til en 61-årig lokal mand, der var i færd med at tisse op ad bagdøren til et bageri. Han fik en bøde på stedet på 1000 kroner.

Flygtede fra uheld – Kong Valdemars Vej, Roskilde

Kl. 18.47 bremsede føreren af en personbil op for at dreje ind ad Sankt Agnes Vej men blev ramt på fronten af en modkørende bil, der derefter kørte over cykelstien og flygtede fra stedet ved at køre mod færdselsretningen rundt i rundtkørslen ved Frederiksborgvej til trods for, at der var store skader på fronten af bilen og kofangeren bl.a. slæbte efter bilen.

For høj hastighed – Københavnsvej, Roskilde

Kl. 21.20 målte færdselspolitiet en personbil ført af en 32-årig mand fra Skovlunde til at køre med 92 km/t i en byzone. Han kan nu se frem til en påstand om frakendelse af kørekortet.

Indbrud i syv varebiler – Køge, Ringsted, Roskilde, Kalundborg og Holbæk

Mandag morgen og søndag aften modtog politiet en stribe anmeldelser om indbrud i varebiler. Tre af bilerne, som var parkeret i Køge, Ringsted og Kalundborg, havde fået boret hul ved låsen i sidedøren, hvorved tyvene kunne skaffe sig adgang.

To andre varebiler, der var parkeret i hhv. Ringsted og Køge havde fået skåret hul i højre sidedør, hvorved tyvene kunne skaffe sig adgang til bilerne. En varebil i Holbæk havde fået knust en siderude, hvorved tyvene kunne komme ind i bilen, mens en varebil i Gadstrup var blevet brudt op ved, at tyvene havde banket hul i siden med en bænk. Der er blandt andet stjålet værkstøj fra bilerne, men værdien er p.t. ukendt.

Kørte ind i træ – Østrupvej, Veksø, Roskilde

Kl 19.31 mistede føreren af en person herredømmet over køretøjet og ramte ind i et vejtræ. Bilen var ført af en 54-årig mand, der desuden også havde sin mindreårige søn med i bilen. Den 54-årige blev kørt på sygehuset med alvorlige skader. En alkometertest viste, at manden umiddelbart var påvirket over grænsen til vanvidskørsel og politiet beslaglagde derfor bilen. Også sønnen blev kørt på sygehuset men han slap ud fra de foreløbige oplysninger fra uheldet uden alvorlige skader.

Mand bag rattet trods kørselsforbud – Snoldelev Bygade, Gadstrup, Roskilde

Kl. 18.54 standsede en patrulje en bil, der blev ført af en 19-årig mand, der havde kørselsforbud. Den 19-årige blev vejledt om reglerne for konfiskation. Da den 19-årige var påvirket af narkotika, blev han anholdt for at få udtaget en blodprøve. Manden er sigtet i sagerne, der afgøres på et senere tidspunkt.

Mand overfaldet – Frederiksborgvej, Roskilde

Kl. 12.26 anmeldte en ansat på en tankstation, at en mand var kommet ind på tankstationen i forslået tilstand og oplyste, at han var blevet overfaldet på gaden af flere ukendte personer, som slog den 35-årige mand i baghovedet og stak ham i ryggen. Politiet har afhørt den 35-årige mand, der ikke havde informationer om gerningsmændene eller årsagen til overfaldet. Politiet efterforsker sagen.

Mobiltelefon afslørede spirituskørsel – Frederiksborgvej, Roskilde

Kl 17.25 standsede politiet en personbil ført af en 79-årig mand fra Farum. Patruljen bemærkede, at han kørte og talte i håndholdt mobiltelefon. Men det viste sig også, at manden havde en promille over det tilladte – og han blev derfor anholdt for at blive medtaget til udtagning af blodprøve. Han nægtede dog at have drukket noget og strittede aktivt imod, men fik til sidst håndjern på og blev hjulpet over i patruljevognen. Patruljen tog nøglerne med sig, så de kunne blive udleveret igen, når manden blev skønnet egnet til det.

Påvirket af alkohol – Ringstedvej, Roskilde

Kl. 04.44 skete der et færdselsuheld, hvor en bil ramte et vejskilt. Patruljen kom frem til stedet og kunne konstatere, at føreren – en 33-årig mand fra Roskilde – var påvirket af alkohol og han blev derfor sigtet for at køre i påvirket tilstand og taget med til udtagning af blodprøve.

Røg i lejlighed – Holbækvej, Roskilde

Kl. 07.40 kom et alarmopkald om brand i en lejlighed i stueplan på Holbækvej, hvor en nabo havde lugtet røg og slået alarm. Brandvæsen, politi og ambulance kørte til stedet, hvor redningsberedskabet skaffede sig adgang til den lejlighed, hvorfra røgen kom. En mandlig beboer blev reddet ud, men var ikke kommet noget alvorligt til. Der var ingen større flammer, så der kom hurtigt styr på røgudviklingen, og der skete ingen større skade på bygningen.

Slingrende bilist – Salløvvej, Gadstrup

Kl. 12.14 anmeldte en bilist, at en bil på vejen foran ham slingrede kraftigt under kørsel. Det lykkedes anmelderen, en 30-årig mand fra Gadstrup, at få den slingrende bilist til at standse sin bil og tilbageholde ham frem til politiets ankomst. Manden, der er 57 år gammel og fra Rumænien og bosat i Roskilde, havde en så høj promille, at han hans kørsel falder ind under bestemmelserne om vanvidskørsel. Og bilen blev derfor beslaglagt med henblik på konfiskation. Manden har fået udtaget en blodprøve til sagen.

Stjal en lastbil – Navervej, Roskilde

Kl 03.40 foretog en 22-årig mand fra Vindinge et indbrud i en virksomhed. Det lykkedes ham at få adgang til stedets køretøjer, en lastbil, som han fik kørt ud af garagen. Det lykkedes dog ikke at komme ud af det indhegnede område og lastbilen blev derfor efterladt. En hundepatrulje kom frem til stedet og søgte i området og fandt frem til en mand på Københavnsvej, der netop var på vej over et hegn. Han havde ikke til sinds at lade sig anholde, men ved hjælp af en politihund blev han sidst indhentet og anholdt og sigtet for indbruddet.

Søndag-mandag

Vold – Jernbanegade, Roskilde

Kl 15.26 sad en 19-årig ung mand fra Skibby sammen med sin kammerat ved taxierne. Efter en ordveksling med en gruppe andre mænd på stedet rejste en af dem sig pludseligt og gav den 19-årige samt hans kammerat et slag i hovedet.

Togdrift standset da kvinde ville springe ud på skinnerne – Jernbanegade, Roskilde

Kl. 15.38 blev togdriften ved spor 7 standset, da en 38-årig kvinde fra Køge Kommune udtalte, at hun ville springe ud foran et tog. Kvinden blev frihedsberøvet og blev efterfølgende indlagt på et psykiatrisk afdeling.

Uoverensstemmelse blandt cyklister – Kroager, Roskilde

Kl 19.25 opstod der tumult mellem nogle cyklister. En 32-årig mand fra Roskilde kom kørende på ladcykel, da han kom frem til en gruppe andre cyklister, der holdt stille på cykelstien, og den 32-årige ramte i den forbindelse ind i en 24-årig mand fra Brøndby. Det fik gruppen af cyklister til at køre efter den 32-årige for at diskutere sagen med ham. Det endte med, at den 32-årige og en 59-årig mand fra København begge blev sigtet efter ordensbekendtgørelsen for at have indladt sig i slagsmål.

Utryghedsskabende mand bortvist fra stationen – Jernbanegade, Roskilde

Kl. 07.59 anmeldte utrygge borgere, at en mand på Roskilde Station opførte sig på en utryghedsskabende måde, da han gik helt tæt på folk og virkede aggressiv. En patrulje kom frem til stedet og bortviste manden, en 45-årig mand fra Østeuropa, der var kraftigt påvirket af alkohol.

Vold – Jernbanegade, Roskilde

Kl. 00.18 blev politiet tilkaldt til en bar, hvor der havde været sammenstød mellem to gæster og en dørmand. De to mænd på 24 og 25 år fra Roskilde ville gerne anmelde dørmanden for vold ved at have givet dem et skub og slået dem i ansigtet. Dørmanden blev afhørt, men nægtede at have udøvet vold. Politiet vil nu undersøge nærmere, hvad der er foregået på baren.

Vold i trafikken – Vor Frue Hovedgade, Roskilde

Kl. 16.40 blev der anmeldt et voldsforhold. En 33-årig kvinde fra Roskilde var på vej igennem en trafikchikane, da en modkørende mandlig bilist også kørte frem uden at holde tilbage. Bilerne havnede således køler mod køler inde i chikanen. Det fik ifølge kvinden manden til at stige ud og overfuse kvinden og derefter give hende et slag på siden af hovedet, før han kørte fra stedet. Politiet forsøger nu at finde frem til den pågældende.

Indbrud i Perioden

Navervej, Roskilde

Lønbjergtoften, Roskilde