Her kan du se uddrag af den seneste politirapport, der omhandler Roskilde Kommune i tidsrummet 2026/04/21 til 2026/05/05.
Brand i carport – Bredengen, Svogerslev, Roskilde
Kl 15.12 kørte politi og brandvæsen til en brand, der var brudt ud i en carport, hvori stod parkeret to biler. Carporten udbrændte og der skete skader på begge biler. Sagen skal nu vurderes af politiets teknikere i et forsøg på at få fastlagt brandårsagen.
Søndag – mandag
Butikstyv løb fra stedet – Skomagergade, Roskilde
Personalet i et supermarked forsøgte at stoppe en mand, der var gået igennem scan selv-kasserne med flere varer som han ikke betalte for. Manden valgte dog at løbe fra stedet og forsvandt på Tinghusvej. Politiet vil nu ud fra overvågningen på stedet se, om det skulle være muligt at identificere manden.
Arbejdsulykke med dumper – Østre Vindingevej, Roskilde
kl. 08.39 kom et alarmopkald om en arbejdsulykke under anlæggelse af ridestier ved Østre Vindingevej. En 33-årig mand var væltet med sin dumper, mens hans læssede grus af på en skråning. Føreren slog sig som følge af ulykken og dumperen landede, så han ikke selv kunne komme ud. Politi og brandvæsen kørte til stedet, hvor den 33-årige blev reddet ud gennem forruden. Han var ved bevidsthed og blev bragt til sygehuset til behandling. Umiddelbart ingen melding om alvorlig personskade. Arbejdstilsynet blev orienteret og kørte til stedet. Politiet optog rapport om ulykken.
Beruset mand forstyrrede den offentlige orden – Hestetorvet, Roskilde
Kl. 22.47 modtog politiet en anmeldelse om, at en tydeligt beruset mand nægtede at forlade en bar, hvor han var uønsket. En patrulje kom frem til stedet, hvor manden fortsat ikke ville forlade stedet, og han råbte diverse skældsord mod patruljen. Patruljen vurderede, at manden, der er 37 år og fra Roskilde, ikke var i stand til at tage vare på sig selv, og han blev derfor frihedsberøvet og taget med på politistationen. Han er blevet sigtet for at forstyrre den offentlige orden. Manden blev løsladt til gaden efter ca. fire timers ophold i detentionen.
Brand i villa – Roskilde
Kl 12.01 kørte politi og brandvæsen til melding om ild i en villa. Branden var tilsyneladende brudt ud på en altan og gav en kraftig røgudvikling og fik kort efter også fat i taget.
En mandlig beboer på adressen kom ud og fik ved hjælp af en forbipasserende også reddet to hunde ud fra et andet lejemål i huset, inden brandvæsnet fik slået ilden ned.
Butikstyveri – Stationscenteret, Roskilde
Kl 11.55 standsede personalet i et supermarked en 17-årig ung mand fra Roskilde, der var gået gennem scan selv-kasserne uden at betale for en flaske tequila. Politiet kom til stedet og sigtede den unge mand, der erkendte tyveriet. Familien blev underrettet og det samme blev de sociale myndigheder.
Falsk hjemmehjælper afsløret – Roskilde
Kl. 15.13 anmeldte en ældre kvinde, at hun var blevet kontaktet af en kvinde på sin privatadresse. Den fremmede kvinde oplyste, at hun kom fra kommunen, hvilket den ældre kvinde bad om dokumentation for. Den fremmede kvinde forlod straks stedet og vendte ikke tilbage. Den falske hjemmehjælper beskrives som: Kvinde, ca. 40 år, 165-170 cm høj, brun i huden, talte dansk med accent. Kvinden var iført en hvid kjole og havde en hætte over hovedet.
Flere køretøjer tappet for brændstof – Langebjerg, Roskilde
Kl. 06.05 modtog politiet en anmeldelse om, at 7-8 biler, der holdt parkeret ved en virksomhed, alle var blevet tappet for benzin/diesel. Minimum et af køretøjerne var i den forbindelse blevet beskadiget. Politiet undersøger sagen.
Indbrud i syv varebiler – Køge, Ringsted, Roskilde, Kalundborg og Holbæk
Mandag morgen og søndag aften modtog politiet en stribe anmeldelser om indbrud i varebiler. Tre af bilerne, som var parkeret i Køge, Ringsted og Kalundborg, havde fået boret hul ved låsen i sidedøren, hvorved tyvene kunne skaffe sig adgang.
To andre varebiler, der var parkeret i hhv. Ringsted og Køge havde fået skåret hul i højre sidedør, hvorved tyvene kunne skaffe sig adgang til bilerne. En varebil i Holbæk havde fået knust en siderude, hvorved tyvene kunne komme ind i bilen, mens en varebil i Gadstrup var blevet brudt op ved, at tyvene havde banket hul i siden med en bænk. Der er blandt andet stjålet værkstøj fra bilerne, men værdien er p.t. ukendt.
Kørte ind i træ – Østrupvej, Veksø, Roskilde
Kl 19.31 mistede føreren af en person herredømmet over køretøjet og ramte ind i et vejtræ. Bilen var ført af en 54-årig mand, der desuden også havde sin mindreårige søn med i bilen. Den 54-årige blev kørt på sygehuset med alvorlige skader. En alkometertest viste, at manden umiddelbart var påvirket over grænsen til vanvidskørsel og politiet beslaglagde derfor bilen. Også sønnen blev kørt på sygehuset men han slap ud fra de foreløbinge oplysninger fra uheldet uden alvorlige skader.
Mand bag rattet trods kørselsforbud – Snoldelev Bygade, Gadstrup, Roskilde
Kl. 18.54 standsede en patrulje en bil, der blev ført af en 19-årig mand, der havde kørselsforbud. Den 19-årige blev vejledt om reglerne for konfiskation. Da den 19-årige var påvirket af narkotika, blev han anholdt for at få udtaget en blodprøve. Manden er sigtet i sagerne, der afgøres på et senere tidspunkt.
Mobiltelefon afslørede spirituskørsel – Frederiksborgvej, Roskilde
Kl 17.25 standsede politiet en personbil ført af en 79-årig mand fra Farum. Patruljen bemærkede, at han kørte og talte i håndholdt mobiltelefon. Men det viste sig også, at manden havde en promille over det tilladte – og han blev derfor anholdt for at blive medtaget til udtagning af blodprøve. Han nægtede dog at have drukket noget og strittede aktivt imod, men fik til sidst håndjern på og blev hjulpet over i patruljevognen. Patruljen tog nøglerne med sig, så de kunne blive udleveret igen, når manden blev skønnet egnet til det.
Stjal en lastbil – Navervej, Roskilde
Kl 03.40 foretog en 22-årig mand fra Vindinge et indbrud i en virksomhed. Det lykkedes ham at få adgang til stedets køretøjer, en lastbil, som han fik kørt ud af garagen. Det lykkedes dog ikke at komme ud af det indhegnede område og lastbilen blev derfor efterladt. En hundepatrulje kom frem til stedet og søgte i området og fandt frem til en mand på Københavnsvej, der netop var på vej over et hegn. Han havde ikke til sinds at lade sig anholde, men ved hjælp af en politihund blev han sidst indhentet og anholdt og sigtet for indbruddet.
Søndag-mandag
Vold – Jernbanegade, Roskilde
Kl 15.26 sad en 19-årig ung mand fra Skibby sammen med sin kammerat ved taxierne. Efter en ordveksling med en gruppe andre mænd på stedet rejste en af dem sig pludseligt og gav den 19-årige samt hans kammerat et slag i hovedet.
Togdrift standset da kvinde ville springe ud på skinnerne – Jernbanegade, Roskilde
Kl. 15.38 blev togdriften ved spor 7 standset, da en 38-årig kvinde fra Køge Kommune udtalte, at hun ville springe ud foran et tog. Kvinden blev frihedsberøvet og blev efterfølgende indlagt på et psykiatrisk afdeling.
Indbrud i Perioden
Navervej, Roskilde
Himmelev Sognevej, Roskilde
























