Her kan du se uddrag af den seneste politirapport, der omhandler Roskilde Kommune i tidsrummet 2026/03/03 til 2026/03/17.
Brand – Tofthøjvej, Viby Sjælland, Roskilde
Der opstod en mindre brand på et plejecenter. Der var tale om nogle smeltede ledninger på en kogeplade, som havde givet en del røgudvikling. Den kvindelige beboer på stedet var blevet reddet ud ved personalets hjælp og blev tilset af en ambulance.
Brand i kolonihave – Hf. Rørmosen, Roskilde
Der kom et alarmopkald om brand i et kolonihavehus i Rørmosen Øst. Der brændte kraftigt da politi og brandvæsen kom frem, men der var heldigvis ingen i huset. Brandvæsnet fik hurtigt kontrol over ilden, der ikke spredte sig til andre bygninger. Kolonihaven fik store brandskader. Politiet var færdige på stedet omkring ca. en time senere, men brandstedet skal nu undersøges nærmere for at forsøge at fastslå årsagen til branden.
Drukneulykke – Vindeboder, Roskilde
Politi, brandvæsen og ambulance kørte til havnen i Roskilde, hvor en 91-årig mand i kørestol var faldet i vandet. En ansat på havnen sprang resolut i vandet for at få fat i den ældre herre og det lykkedes ham at få ham ind til kajkanten. Andre personer på kajen fik i mellemtiden fat i et stykke reb, der kunne bruges til at hjælpe med at holde den 91-årige over vandet. Politiets indsatsleder og to brandfolk sprang også i havnen, da de nåede frem til stedet, og fik ved fælles hjælp manden op fra vandet. Der blev ydet førstehjælp og manden blev kørt til behandling på sygehuset, hvor han fortsat er i kritisk tilstand.
Fartkontrol – Darupvej, Roskilde
En patrulje fra Færdselsafdelingen var torsdag middag på Darupvej i Roskilde, hvor der blev målt fart med laser. Strækningen er i byzonen, hvor man må køre 50 km/t.
Kl. 12.22 kom en 44-årig mand fra Gadstrup kørende i al for høj fart. Målingen viste 79 km, og han står derfor nu til et klip, en bøde på 3600 kr, og 1000 kr til Offerfonden.
Pr. 1. marts 2026 blev bidraget til Offerfonden hævet fra 500 kr til 1000 kr på grove færdselsforseelser. Pengene går bl.a. til trafikofre.
Kl. 12.34 kørte en lastbil ad Darupvej mod vest med en fart på 76 km/t. Chaufføren, en 61-årig mand fra Roskilde, blev sigtet og gjort bekendt med, at han står til at miste sit kørekort betinget. I sager med tunge køretøjer, der bliver målt til fartoverskridelser på mere end 40% i byen, lægges sagen op til frakendelse og en bøde.
Færdselsuheld – Holbækmotorvejen, Roskilde
Kl 14.37 var en varebil ført af en 38-årig mand fra Mørkøv på vej mod vest, da han ramte ind i en forankørende personbil ført af en 40-årig kvinde fra Jyllinge. Kvindens bil blev skubbet ind i den inderste vognbane, hvor den blev ramt af endnu en varevogn ført af en 30-årig mand fra Holbæk. En tredje varebil, ført af en 20-årig mand fra Nykøbing Sjælland kom så også bagfra og ramte den 38-åriges varebil, der så sluttede uheldet af med at ramme den 40-åriges bil på ny.
Uheldet medførte, at trafikken på motorvejen i vestgående retning stod helt stille. Der var dog ingen alvorlig personskade ved uheldet.
Graffitimaler anholdt – Vindeboder, Roskilde
Kl 21.20 bemærkede en patrulje to unge mænd på havnen i Roskilde. De stak af, da de så politiet, men det lykkedes betjentene at få dem begge to løbet op. Den ene af dem, en 25-årig mand fra Slangerup, var i besiddelse af fire graffitidåser i sin taske og erkendte da også, at han havde sprayet på en container.
Hæleri/tyveri af cykler – Roskilde
Kl. 08.31 kontaktede en kvinde på 23 år politiet for at anmelde, at hun var på vej til eb adresse i Roskilde Centrum, hvor hun havde lavet en aftale om at købe en el-cykel. El-cyklen var dog hendes egen cykel, som var blevet stjålet den 12. februar. Kvinden kunne se på den online salgsportal, at manden, der havde hendes stjålne cykel til salg, også havde fire andre el-cykler til salg. Patruljen var til stede, da kvinden tog kontakt til manden, der er 39 år og tilmeldt adressen.
På stedet blev fundet otte ladcykler, hvoraf en var meldt stjålet, samt en viklesliber og spraymaling. I en gård stod yderligere fem ladcykler, blandt andet den cykel, som kvinden havde fået stjålet. Stelnummeret var blevet ændret på denne og sandsynligvis også flere andre af cyklerne. Politiet beslaglagde de stjålne cykler med henblik på yderligere undersøgelse, herunder hvem der ejer cyklerne. Sagen er blevet juridisk vurderet, og manden skal på den baggrund ikke fremstilles i grundlovsforhør.
Adressen blev ransaget, og en af politiets patruljehunde markerede ved et bord, hvor politiet fandt en klump hash på 0,59 g, og noget hvidt pulver, som viste sig at være 0,61 g herion. I en vindueskarm fandt hunden desuden en hashjoint, som en 29-årig kvinde, der også er tilmeldt lejligheden, oplyste var hendes, og hun blev sigtet for dette. Stofferne blev beslaglagt af patruljen. Manden er sigtet for hæleri og efter lov om euforiserende stoffer og kan forvente at høre mere i den forbindelse.
Senere på dagen, omkring kl. 14 fandt en patrulje desuden yderligere fire cykler nær adressen, hvoraf de tre var efter lyst. Disse er også blevet indbragt til nærmere undersøgelse, inden de kan genudleveres til deres rette ejere.
Snyd i scan selv – Københavnsvej, Roskilde
Kl. 11.27 kørte en patrulje til et supermarked på Københavnsvej, hvor en 20-årig kvinde fra København var blevet tilbageholdt for butikstyveri. På overvågningen kunne det ses, at to ukendte gerningsmænd samlede to indkøbskurve med varer, som de gemte i butikken, hvorefter de betalte for en enerigdrik i scan selv kassen, men gik ud via kasseområdet. De efterlod bonen fra scan selv udenfor, hvor den 20-årige samlede den op. Hun hentede de to kurve med varer og gik ud via scan selv kassen uden at betale. Hun blev sigtet for butikstyveri og vil få en bøde i sagen. Det lykkedes ikke politiet at finde frem til de to medgerningsmænd.
Stjal mobiltelefon – Hestetorvet, Roskilde
Kl 00.57 blev mobiltelefonen pludseligt revet ud af hånden på en 16-årig dreng, der stod uden for en bar i Roskilde. De to mænd, der stjal telefonen satte i løb, men en patrulje var i nærheden og fik øje på de to, som politifolkene fik løbet op og anholdt på Dronning Margrethes Vej. De erkendte tyveriet, som ifølge deres forklaring var sket efter noget forudgående mundhuggeri med den 16-årige. De påviste, hvor de havde kastet mobilen fra sig, og ved hjælp af en politihund fandt man telefonen igen, som den 16-årige så kunne få tilbage.
Slagsmål i nattelivet – Jernbanegade, Roskilde
Kl 05.26 indløb der anmeldelse om slagsmål, som en større gruppe mænd skulle være involveret i. Da patruljen nåede frem var en 37-årig mand fra Roskilde midt i et nyt slagsmål på stedet og han blev anholdt og taget med af politiet.
Væltet træ på motorvejen – Holbækmotorvejen, Gevninge, Roskilde – Lejre
Kl. 15.47 kom melding om et træ, der var væltet ved afkørsel 15 på Holbækmotorvejen ved Gevninge. Træet stod i et moseområde, og var væltet med rod. Der blev opsat en skiltevogn og bestilt en kran til at fjerne træet. Omkring kl. 17.53 var træet skåret op og fjernet.
Indbrud i Perioden
Strandvang, Roskilde
Glimvej, Roskilde
Holbækvej, Roskilde
Søbjergve, Roskilde
























