Der er fortsat falske e-mails og sms i omløb fra svindlere, som udgiver sig for at være Digitaliseringsstyrelsen. Svindlerne udnytter overgangen fra NemID til MitID til at forsøge at franarre borgere personlige oplysninger og koder. Bliv klogere på, hvordan du spotter en falsk henvendelse, og hvordan du skal forholde dig i situationen.

Foto: Anne Beth Witte, Byportalerne.dk

De digitale tjenester er blevet en stor del af vores hverdag, men desværre følger de digitale svindlere med, og de bliver hele tiden mere avancerede.

Vi ser jævnligt eksempler på, at kriminelle personer fx forsøger at udnytte overgangen fra NemID til MitID til svindelforsøg. I forskellige forsøg på phishing har flere borgere modtaget sms og private mails, som udgiver sig for at være fra MitID, NemID eller Digitaliseringsstyrelsen, som linker til falske websites med falske NemLog-in, der har til formål at franarre borgerne deres personlige oplysninger.

I øjeblikket er denne besked om brugernavn eksempelvis i omløb – men det er et svindelforsøg, og man skal IKKE klikke på linket. I stedet bør man straks slette beskeden.

Ligeledes har mange borgere siden lanceringen af MitID modtaget et brev som dette via deres almindelige e-mail. Brevet er en tro kopi af et brev, som Digitaliseringsstyrelsen sendte ud via Digital Post i efteråret, men er brevet modtaget på en almindelig mailadresse (fx privat mail eller arbejdsmail) er det et svindelforsøg, og du skal IKKE klikke på linket i brevet.

Digitaliseringsstyrelsen udsender kun officielle borgerbreve som denne via Digital Post – dvs. den post, som du læser via e-boks, borger.dk eller virk.dk.

Det kan være svært at spotte sådanne phishing-forsøg. Men der er nogle ting, man som borger kan være opmærksom på:

  1. Digitaliseringsstyrelsen udsender ikke officielle henvendelser til borgerne via borgernes private mailadresser – sådanne henvendelser vil altid blive sendt via Digital Post.
  2. Hverken Digitaliseringsstyrelsen, politiet, banker eller andre myndigheder vil nogensinde bede borgere om at udlevere personlige loginoplysninger og koder via mail, sms eller telefon.
  3. Vær opmærksom på, om links, url’er og afsenderadresse ser mistænkelige ud.

Du kan læse mere om, hvordan man spotter, om en mail er falsk på sikkerdigital.dk

Har du modtaget mistænkelige henvendelser på sms og mail og med links, så klik ikke på dem, og del aldrig login-oplysninger med andre. Slet henvendelsen med det samme!

Har du modtaget en mistænkelig henvendelse om MitID og er i tvivl, om den er fra Digitaliseringsstyrelsen, kan du eventuelt kontakte MitID-supporten på telefon 3398 0012 for at verificere henvendelsen.

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det. Du kan fx altid kontakte vores hotline om identitetstyveri på telefon 3398 0098.

Medarbejderne i hotlinen kan vejlede og rådgive om, hvad du skal gøre for at begrænse skaden, hvordan man kommer videre, og hvem der eventuelt skal kontaktes.

Kilde.