I foråret 2021 indførte Roskilde Kommune et nyt parkeringssystem i bymidten. Parkeringen skulle fremover registreres på en app eller en automat.De første 2 timers parkering er gratis, og der er mulighed for at købe flere timer til.

Formålet var at flytte dem, der parkerede hele dagen, væk fra de centrale p-pladser og samtidig give de handlende mulighed for at parkere længere.

Firmaet Via Trafik har evalueret det nye parkeringssystem i Roskildes bymidte og konklusionen er, at det virker efter hensigten. De, der parkerer hele dagen i bymidten, er nu flyttet til de nederste etager i p-huset på Sortebrødre Plads og de øvrige pladser med langtidsparkering. Samtidig synes flere end tidligere, at parkeringsforholdene er gode i bymidten – og de parkerer i længere tid end før. 85% fortæller i analysen, at de bruger mindre end 2 minutter på at finde en p-plads og, at 2/3 af dem, der er spurgt, er glade for det nye system.

Flere parkerer længere tid
“Handelens fokus er på den forbedret servicemulighed, som parkeringen giver med den øgede tilgængelighed. Samtidig skal vores personale have mulighed for at parkere i ordentlig afstand til deres arbejdsplads. Analysen viser, at det ser ud til at lykkes. Især er det fint, at flere vælger at parkere i længere tid fx ved at vælge at betale for at holde i bymidten den 3. time. Det tror jeg gavner vores specielbutikker, caféer og restauranter, som der er blevet flere af de seneste år”, siger formand for Roskilde Handel, Torben Stevold

Tilstrækkelig kapacitet
Der er nu 1.700 kommunale p-pladser inden for bymidtezonen og 100 umiddelbart uden for zonen. Hertil kommer de private p-pladser – både dem, som alle kan bruge og dem, som er reserveret til bestemte biler, hvor ejeren fx arbejder i bymidten.

“Det ser ifølge analysen ud til, at vi opretholder et tilstrækkeligt serviceniveau – også for de erhvervsdrivende, der har deres job i midtbyen. Det synes jeg er godt at få belyst. Det nye system har flyttet lidt rundt på, hvor man parkerer, og det tror jeg har været en gevinst for de besøgende i bymidten”, siger direktør for Erhvervsforum Roskilde, Martin Sattrup Christensen.

Understøtter den dynamiske bymidte
“Vi indførte det nye system efter en dialog med handlen og de erhvervsdrivende, og det er dejligt at se, at det har virket, som vi planlagde. Det betyder, at vi har en bymidte, der er tilgængelig, så vi har endnu bedre muligheder at fortsætte arbejdet med en “dynamisk bymidte”, der har et spændende handels- og kulturliv”, siger borgmester Tomas Breddam.

Politisk drøftelse den 4. oktober
“Den 4. oktober skal vi diskutere analysen i Plan- og Teknikudvalget. Det ser jeg frem til, for rapporten tyder på, at vi har fået skabt en ordning, der grundlæggende løser de problemer, vi havde. Det kan selvfølgelig være, at vi skal justere noget, det må den politiske behandling vise”, siger formand for Plan- og Teknikudvalget, Claus Larsen.

Fakta
Evalueringen af parkeringssystemet omfatter analyse af brugen af de offentlige parkeringsarealer ud fra tællinger, interviews med dem, der parkerer i bymidten, og en spørgeskemaundersøgelse af beboernes brug af parkering i bymidten.

Der er foretaget en sammenligning med en tidligere analyse fra 2019.

Hovedresultaterne er:

  • 59% vurderer at parkeringsforholdene er gode eller meget gode mod 49% tidligere.
     
  • 64% er tilfredse eller meget tilfredse med den nye parkeringsordning.
     
  • 58% af parkanterne parkerer længere end én time mod 38% tidligere.
     
  • 85% bruger under 2 min. på at finde en p-plads.
     
  • 73% oplever ingen ændringer i deres anvendelse af bymidten efter den nye parkeringsordning.
     
  • Det tyder på, at langtidsparkanterne er flyttet væk fra de centrale pladser. Midt på dagen har p-huset 200 flere parkanter end tidligere. 
     
  • 79 % af beboerne i bymidten finder en p-plads i deres fortrukne område hver gang eller næsten hver gang. I visse områder er man dog nødt til at gå op til 300 m. for at finde en offentlig p-plads.
     
  • Både på en torsdag og en lørdag er der inden for de sidste 3 år kommet færre der siger, de køber dagligvarer i bymidten. Roskilde Handels handelsbarometer viser dog samtidig en stærk generel tilgang til bymidten. Det kan tyde på, at tallene afspejler et ændret handelsmønster inden for de seneste år.

Bilag under punkt 178: “Betalingsparkering Roskilde bymidte – før/efter evaluering”

Foto: ABW

Kilde.