Pressefoto

Kirppu, der tilbyder en form for loppesupermarkeder, har vokseværk og har nu rundet 20 butikker på landsplan. Særligt de unge på Sjælland har vist sig at være vilde med at gå på jagt efter genbrugsfund i de store butikker og selv tjene penge på deres brugte ting. 

Siden Kirppu i 2014 åbnede deres første loppesupermarked er det gået stærkt. Kæden har nu 20 loppesupermarkeder med over 270 ansatte rundt omkring i Danmark, og planerne for ekspansion er store. I august 2021 havde butikkerne næsten 290.000 besøgende og over 416.000 varer i omløb. Den samlede værdi af brugte ting, der fik nyt liv, oversteg i samme måned 16. mio kr.

Blandt danskerne er det især forbrugere på Sjælland, der er glade for Kirppu. På Sjælland har Kirppus 11 loppesupermarkeder haft over 171.000 besøgende og solgt for mere end 272.000 kr. brugtvarer i august måned – med de to største og mest besøgte butikker placeret i Hillerød og Roskilde.

Unge piger og drenge strømmer til 

Særligt de unge sjællændere har vist sig at være glade for Kirppus loppesupermarkeder. I løbet af loppesupermarkedets levetid har butikscheferne oplevet, hvordan unge i stigende grad tiltrækkes i søgen efter genbrugsfund uden for Hovedstaden – og det er både piger og drenge, der er kunder i butikkerne.

”Jeg oplever især, at der er mange flere gymnasie- og skoleelever, der besøger Kirppu for at shoppe især genbrugstøj, men også møbler, tilbehør til hjemmet, hobbysager og elektronik. Den samme oplevelse har alle vores yngre ansatte, hvis venner for bare et år siden ikke i samme grad kom og handlede hos os. Men nu tager vennerne ofte turen ud til nærmeste loppesupermarked – og de bliver her gerne i flere timer,” fortæller Mette Thomsen, der er butikschef i Kirppu Roskilde og fortsætter:

“Jeg oplever også mange flere unge standlejere, der på månedlig basis lejer en stand for at sælge ud og tjene ekstra penge på de ting, de alligevel ikke bruger. Det er en enormt positiv tendens, da det skaber en dominoeffekt i form af en konstant udskiftning af nye varer, der ligeledes gør det endnu mere attraktivt for de unge at lægge vejen forbi.”

Samme tendens ses i Kirppu Hillerød, hvor Tina Olsen er butikschef: ”I Hillerød har vi generelt haft mange ældre standlejere og købere, hvilket betyder, at kvalitetsniveauet blandt varerne på hylderne er meget højt. Men vi har virkelig bidt mærke i, at der i den senere tid har været en stor opblomstring af unge besøgende, som især er vilde med jagten efter de helt unikke genbrugsfund og det store udvalg, som er sværere at få i de trendy vintagebutikker inde i storbyerne,” fortæller hun.

Vil sætte skub i et cirkulært forbrug

De unges øgede fokus på og lyst til at gå i genbrugstøj kan meget vel hænge sammen med et stigende fokus på klima og miljø. Tøjmarkedet er i dag præget af et stort overforbrug, og tøjindustrien er den næstmest forurenende industri i verden, kun overgået af olieindustrien. Og ser man nærmere på Norden, ligger Danmark i top som det land, der står for det største tøjforbrug.

Kun ca. 3 procent af vores totale tøj- og tekstilforbrug bliver genbrugt, og den korte livstid på tøj udgør derfor et stort klimamæssigt problem. Hos Kirppu er visionen at få langt mere af danskerne tøj og produkter genbrugt – og dermed sætte skub i cirkulært forbrug. Vejen dertil mener de at have fundet: Ved hjælp af loppesupermarkeder skal det være nemt for danskerne at købe og sælge brugte varer.

Om Kirppu

Tjen penge med god samvittighed – og bidrag til en grønnere fremtid ved at købe brugt. Kirppu er Danmarks førende loppesupermarked, og vores vision er at blive verdens største retail-formidler af brugte varer. På den måde kan vi være med til at sætte skub i en cirkulær økonomi, fordi man ved at sælge og købe brugt er med til at mindske ny produktionen af varer.

Som koncept lever og ånder vi i dag ude i de danske lokalsamfund, og fordelt over hele landet har vi i dag 20 butikker. Vi har vokseværk, så i løbet af de kommende år kommer der endnu flere Kirppu loppesupermarkeder i Danmark – og forhåbentligt også i udlandet.

Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for syv år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014, og den seneste butik åbnede i Søborg d. 1. juli i år (2021).

Fakta:

  • Kirppu betyder loppe på finsk, og navnet er et venligt nik til Finland som tak for ideen
  • Kirppu sælger over 3 mio. loppefund om året og har en årlig omsætning på mere end 190 mio. kr.
  • Butikkerne er typisk mellem 900-1500 m2
  • Kirppu Loppesupermarked var det første reolmarked i Danmark og åbnede deres første butik i 2014
  • Kirppu Loppesupermarked beskæftiger 270 mennesker på tværs af butikkerne og HQ.
  • Kæden er landsdækkende og har 20 butikker, der ligger i Hillerød, Ringsted, Næstved, Slagelse, Herlev, Holstebro, Herning, Frederikssund, Kolding, Kalundborg, Roskilde, Dalum, Nykøbing Falster, Sønderborg, Holbæk, Aalborg, Hjørring, Horsens, Tilst og senest Søborg.