Økonomiudvalget har besluttet at flytte rengøring fra skoler, SFO og klubber til dagtilbud, mens skoleeleverne er sendt hjem på grund af coronaepidemien. Det oplyser Roskilde Kommune i en pressemeddelelse.

Foto: Anne Beth Witte, Byportalerne.dk

Når langt de fleste elever på kommunens folkeskoler er sendt hjem til fjernundervisning, er der ikke samme behov for rengøring i skoler, SFO og klubber. Derfor har de medarbejdere, der gør rent, tid i overskud. Dagtilbuddene er til gengæld fortsat åbne. Og nu har kommunens økonomiudvalg besluttet at flytte den overskydende tid fra rengøring i skolerne til dagtilbuddene.

– Vi overholder selvfølgelig sundhedsmyndighedernes retningslinjer for rengøring i dagtilbud under coronaepidemien. Så det, vi tilfører nu, er ekstra tid til at få gjort endnu mere rent i den periode, hvor skoleeleverne er sendt hjem. Vi bruger på den måde ressourcerne der, hvor det giver mest mening. Og så imødekommer vi samtidig et ønske fra medarbejderne, siger borgmester Tomas Breddam.

Der er nødpasning på alle kommunens folkeskoler for elever i 0. – 4. klasse, som enten er i specialtilbud eller som af forskellige grunde ikke kan være hjemme – fx fordi forældrene er ansat i en virksomhed, der ikke har hjemsendt medarbejderne. Det drejer sig dog om få hundrede elever, fordelt på kommunens 16 folkeskoler. Foreløbig er alle de andre elever sendt hjem indtil 17. januar 2021.

Den ekstra rengøring i dagtilbuddene er dermed for en begrænset periode. Den kan dog blive længere, hvis hjemsendelsen af eleverne forlænges efter 17. januar. I denne periode får dagtilbuddene altså gjort rent ud over det, der er sundhedsmyndighedernes retningslinjer.

– Jeg glæder mig over, at vi i en periode hvor fremmødet på skolerne er på vågeblus kan flytte ressourcer til dagtilbud, hvor børnene jo stadig møder op. Og stor ros til medarbejderne i rengøringen for deres fleksibilitet, så de nu tager en tørn i dagtilbuddene, siger Tomas Breddam.

Forvaltningen er nu i fuld gang med at fordele den ekstra rengøringshjælp til daginstitutionerne.