Trafikken sander til, og en del af trængslen skyldes de mange biler, der leverer varer. Roskilde Kommune tester nu en løsning, hvor pendlere tager pakker med og som belønning får et gavekort. Pakkerne kan hentes i bokse i Jyllinge, Vindinge og ved Roskilde Station.

Tag pakker med fra hhv. Jyllinge og Vindinge og aflever dem ved Roskilde Station – eller gør det modsatte. Eller brug en af de 18 andre pakkebokse, der opstillet i helt landet i en testperiode.

Så enkelt er opfordringen til pendlere, der deltager i et forsøg med at mindske trafikken af de mange varevogne, der kører rundt.

Forsøget, som hedder CrowdShip, er verdens første af sin art.

Det foregår i september måned og er en del af erhvervsforskningsprojektet ‘Crowdsourcing Logistics in Cities’, som undersøger muligheder for brug af den eksisterende kapacitet i passagertransport til pakkelevering.

Rent praktisk er borgerne blevet opfordret til at tilmelde sig forsøget via hjemmesiden atkins.dk/crowdship, hvorefter de får adgang til en app. Herefter kan man samle en pakke op fra en af pakkeboksene, der er med i testen, og aflevere den igen i en anden boks.

Belønningen er et gavekort på 50 kr. til 7-Eleven. Herudover får man yderligere 10 kr. pr. gang, man deltager i testen, op til i alt 100 kr.

Hvis forsøget bliver til virkelighed, vil belønningen være kredit til transportudgifter.

Bag projektet står Atkins Danmark i samarbejde med DTU Transport og med finansiering fra Innovationsfonden.

I Roskilde har Klima- og Miljøudvalget og Klimarådet også har sagt ja til at støtte projektet via Klimafonden.

“Idéen er enkel, men den kræver noget logistik for at få den ført ud i livet. Derfor har vi sagt ja til at være med i dette pilotforsøg, og vi giver lidt økonomisk støtte, så det kan lade sig gøre”, siger formand for Klima- og Miljøudvalget, Karim Friis Arfaoui.

“Det giver jo ikke rigtigt mening, at mange forskellige pakkefirmaer ligger og kører rundt til os med alle de pakker, vi fx har købt på nettet. Det udleder unødig CO2, og jeg tror mange gerne vil gøre en lille indsats samtidig med, at de sparer penge på rejsen”, siger udvalgsformanden.

Danskerne forventes at bruge 198 mia. kr. på E-handel i 2022, sammenlignet med 123 mia. i 2017. En tredjedel udgøres af fysiske varer, og det øger efterspørgslen på billig og fleksibel levering.

 

Pressefoto