Formålet er at gøre serviceniveauet tydeligere for borgerne og hjælpe kommunens ansatte til at træffe afgørelser, som afspejler det politikerne har vedtaget. Endelig kan det også være et redskab til at styre økonomien. Det oplyser Roskilde Kommune i en pressemeddelse.

Pressefoto. Fotograf, Casper Dalhoff

Når borgere fx skal visiteres til socialpædagogisk støtte, skal det fra 2021 ske med hjælp fra kommunens kvalitetsstandarder. Standarderne skal være med til at sikre, at borgerne kender rammerne for serviceniveauet. Det besluttede Beskæftigelses- og Socialudvalget på sit seneste møde: – Vi gør det mere synligt, hvilken service vi yder til borgerne, dvs. hvilket niveau vi har. Som jeg ser det, skal det skal være en hjælp til vores medarbejdere og en tryghed for borgerne, siger Bent Jørgensen, formand for Beskæftigelses- og Socialudvalget og tilføjer: – Det er vigtigt at huske, at en kvalitetsstandard kun sætter rammen for serviceniveauet. Indenfor den ramme skal vores medarbejdere fortsat vurdere den enkelte borgers behov for hjælp og støtte, forklarer han.

F.eks. siger Servicelovens §85 at en kommune skal tilbyde hjemmevejledning. Men det er op til hver enkelt kommune at beslutte, hvordan hjemmevejledningen skal tilrettelægges: Hvad man kan få hjælp til, og hvor mange timer om ugen. Det afhænger af kommunens serviceniveau.

Standarder skal også styre økonomien.
Roskilde Kommune er ikke den første til at udforme kvalitetsstandarder inden for eksempelvis støtte til handicappede, men kommunen kan ikke blot kopiere naboen. Kommunernes standarder er nemlig ikke ens. Det afhænger af de politiske prioriteringer i den enkelte kommune.

Men fælles for standarderne er, at de også kan fungere som et redskab til at styre økonomien, netop fordi de beskriver hvilken service, man kan forvente: – For mig er det her ikke en spareøvelse, men vi skal inddrage både faglige og økonomiske kriterier, inden vi træffer en afgørelse. Det gør vores medarbejdere også i dag, men fremover bliver det indenfor en ramme, vi som politikere har fastsat.

Borgerne kan forvente, at de nye kvalitetsstandarter træder i kraft i starten af 2021.

FAKTA – Der kommer kvalitetsstandarder indenfor følgende områder:

•     Socialpædagogisk støtte (servicelovens § 85)

•     Beskyttet beskæftigelse (servicelovens § 103)

•     Aktivitets- og samværstilbud (servicelovens § 104)

•     Midlertidigt botilbud (servicelovens § 107)

•     Længerevarende botilbud (servicelovens § 108)

Serviceloven er en rammelov. Det betyder, at loven fastsætter de overordnede rammer for, hvilke serviceydelser byrådet kan og skal give borgere i målgruppen. Inden for lovens rammer kan byrådet så fastsætte serviceniveauet.