Ingen sort dieselrøg og færre skadelige partiker er den umiddelbare gevinst ved, at Materielgården skifter deres brændstof ud til en mere miljøvenlig type. Men vi vil faktisk også fremover opleve, at lastbilerne og traktorerne støjer mindre på gader og veje, end de før har gjort. Det oplyser Roskilde Kommune i en pressemeddelse.

Foto: Materielgård

Selvom kommunens materielgård har skiftet en helt del af deres små varebiler og lastvogne ud til el-drift, så er teknologien endnu ikke nået til, at det tunge grej også kan køre på el. Lastbiler til asfaltarbejde, traktorer til at feje og rydde sne og mange andre specialiserede køretøjer – de har dieselmotorer. Og Materielgården har så mange af dem, at de som minimum bruger 125.000 liter diesel årligt.

Men det er slut nu. Alt diesel er blevet erstattet med et brændstof, der hedder GTL og som står for Gas to liquid.

Det er desværre stadigt et fossilt brændstof, da det bliver raffineret fra naturgas (i stedet for råolie), men som overgangsløsning frem mod brint eller el på de store maskiner, er det en del bedre end traditionel diesel. Som borgere vil vi først og fremmest opleve, at maskinerne ikke længere sender dieselos ud, når de kører. Vi vil heller ikke få diesellugt i næsen – og så betyder det nye brændstof, at motorerne støjer mindre. Og selvom det er usynligt, så er det væsentligste nok, at GTL reducerer de skadelige partikler med 20-30% i forhold til diesel.

Ulempen – for sådan en er der også – er, at prisen er ca. 1 krone højere pr. liter end traditionel diesel.

Men ifølge driftschefen på Materielgården, Carsten Leth, så er der tale om et “renere” brændstof, som blandt andet ikke giver problemer med tilstoppede partikelfiltre – som maskinerne ellers har døjet meget med. Så den ekstra udgift kan hurtigt vise sig at være tjent ind på lavere værkstedsregninger.

GTL kan sikkert også være interessant at bruge for mange private, der har en dieselbil. Indtil videre er der dog kun et par Shelltanke på Sjælland, der sælger brændstoffet direkte til forbrugerne.