Arbejdsløs, boligløs, gældsramt, sygdomsramt. Livet kan byde på mange udfordringer. Men den rigtige hjælp på det rigtige tidspunkt kan sikre, at problemerne ikke bliver uoverskuelige. På GRO har 5000 borgere fået hjælp i rette tid det seneste 1½ år. Det oplyser Roskilde Kommune i en pressemeddelse.

“Jeg er kommet dobbelt så godt igennem med hjælp fra GRO, som jeg ellers ville være.”
Ordene kommer fra Maria på 45 år, som for 1½ år siden fik alvorlig brug for hjælp: – Jeg var på et rigtig kritisk tidspunkt i mit liv med en kæreste, der havde et alkoholproblem, som jeg skulle væk fra. Jeg havde gæld, ingen bolig og et lille barn, forklarer hun.

Maria tog sig sammen og fandt vej til jobcentret, hvor en dame i receptionen anbefalede hende at søge hjælp hos rådgivningstilbuddet GRO, hvor borgerne kan søge hjælp, inden det hele styrter sammen: – Hvis du ikke har noget overskud og så bliver arbejdsløs og oplever, at fogeden er ved at sætte dig ud af din bolig og regningerne hober sig op, så kan man jo godt forstå, det kan vælte. Derfor er det så godt at se, at borgerne har taget GRO til sig, siger Roskildes borgmester, Tomas Breddam.

Grib borgeren i tide.
5212 henvendelser det seneste 1½ år viser, at borgerne virkelig har taget GRO til sig. Idéen med at gribe borgeren, inden den store indsats skal sættes i værk, virker. Mange møder kommunen på et tidligere tidspunkt, hvor de kan nå at få hjælp, inden problemerne eskalerer: – GRO gjorde en altafgørende forskel. Jeg var helt ude i tovene, men blev grebet i tide. Ind imellem har man brug for at blive grebet. Hele den dokumentationshurdle, når man bliver ledige og syg, den er så skræmmende, og jeg kunne ikke levere, for jeg var netop gået i stykker. Der er GRO helt fantastisk. De hjalp hele vejen rundt, så jeg kunne gå hjem og være sygemeldt. Jeg fik lov at komme til hægterne igen, fortæller Maria glad.

GRO – din vej videre.
Marias historie er ikke usædvanlig. Det kan være en uholdbar boligsituation, som er udgangspunktet for kontakten til GRO, men snart dukker der andre problemer op. Det kan være arbejdsløshed, dårlig økonomi, psykiske udfordringer, misbrug osv.

– Når kommunen kommer ind i billedet, inden problemerne vokser sig for store, så kan vi hurtigere hjælpe borgerne godt videre. Samtidig undgår vi oftere at sætte det store, dyre apparat i gang, forklarer Bent Jørgensen, formand for Beskæftigelses- og Socialudvalget.

På GRO kan du snakke om alt.
Mike på 24 år var depressiv og selvmordstruet og kom derfor på psykiatrisk afdeling på Sct. Hans. Her kendte lægerne til GRO: – Det har været rigtig rart at være et sted, hvor man kunne snakke om alt og blive forstået, forklarer Mike, der kom ind i et GRO-gruppeforløb, hvor der var både fagfolk og ligesindede, der forstod, hvordan han havde det. Her fik han støtte til at komme videre i livet og finde ud af, hvad han havde brug for. Sideløbende med hjælpen i GRO fik Mike blandt andet også psykologbehandling, og den samlede pakke var god: – Nu går det rigtig godt, jeg har fået elevplads, styr på min økonomi og mit sind. Jeg startede på min elevplads i december og siden har det været rigtig godt, forklarer han.

Maria er også kommet på fode igen. Hun er i fast job, har styr på bolig og økonomi: – Jeg havde nok ikke stået, hvor jeg gør i dag uden GRO, eller – det havde jeg ikke.

FAKTA OM RÅDGIVNINGSTILBUDDET GRO.
59% af henvendelserne er over telefonen, 25% er på mail og 16% ved personligt fremmøde.
Borgerne hører typisk om GRO fra egen læge, pårørende, politi, psykiatrien eller jobcentret.
GRO er fysisk placeret på Toftebakken 12, som ligger ved Sct. Hans.

SÅDAN HJÆLPER GRO.
94 % af borgerne får hjælp gennem åben rådgivning og kan klare sig med en eller flere rådgivningssamtaler uden det bliver til mere.
GRO hjælper med at løse helt konkrete, praktiske problemer. Borgerne kan også få viden om sine muligheder og hjælp til at få overblik.
GRO møder også borgere, der har det dårligt socialt (fx pga. misbrug) og/eller psykisk. Her hjælper GRO både med praktiske problemer, men kan også tilbyde forløb i grupper eller individuelt. Desuden kan GRO henvise videre til anden støtte i kommunen.