Roskilde Kommunes grønne elbusser er en gevinst for passagerne, støjen i byen og klimaet. Nu kommer turen til nogle af de ruter, der kører på tværs af kommunegrænsen. Det oplyser Roskilde Kommune i en pressemeddelse

Foto: Anne Beth Witte, Byportalerne.dk / Dit Roskilde

Klima- og Miljøudvalget har besluttet, at en række tværkommunale buslinjer skal udbydes som emissionsfrie busser (elbusser eller brintbusser). Det handler om linjerne 207, 226E, 227, 231E, 233, 236 og 98N, som samlet har omkring 470.000 passagerer årligt.

Det sker samtidig med, at staten har oprettet en ny pulje, hvor Region Hovedstaden og Region Sjælland vil søge om medfinansiering til, at linje 230R også udbydes som emissionsfri. Selv om Roskilde Kommune ikke betaler til den linje – der har ca. 813.000 passagerer årligt – så vil emissionsfri kørsel på linjen gavne borgerne i Roskilde, da den har endestation på Roskilde Station.

“Vores erfaringer med elbusser på alle vores egne linjer har kun været positive. Nu glæder vi os til, at flere busser kan være støjfrie, CO2-frie og uden lokal luftforurening. Vi har samtidig valgt at udbyde de 7 linjer i en pulje sammen med regionernes linje 230R for at opnå en synergieffekt og en konkurrencedygtig pris. Udbuddet sker sammen med Lejre Kommune, og jeg er sikker på, at de er ligeså glade for, at vi nu får endnu flere emissionsfrie busser”, fortæller formand for Klima- og Miljøudvalget, Karim Friis Arfaoui.

Linje 207, der forbinder Lejre Station med Roskilde Station og betjener Sankt Hans og Boserup Skov, har flest køretimer og betjener ca. 255.000 passagerer årligt. De seks andre buslinjer har i alt ca. 217.000 passagerer årligt.

Udbud og indgåelse af kontrakt mv. er en længere proces, så driftsstart vil være i december 2022.