Lektor Jesper Dahl Kelstrup står i spidsen for et nyt forskningsprojekt, som modtager 2,6 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond. Det oplyser Roskilde Universitet i en pressemeddelse.

Pr-Foto: Lektor Jesper Dahl Kelstrup.

Der er begrænset empirisk viden om hvordan, hvorfor og med hvilke effekter danske ministerier bruger evidens som grundlag for at rådgive om og udvikle politik. Det er på trods af årtiers forskning i evidensbaseret politik.

Et nyt forskningsprojekt fra Roskilde Universitet tager udgangspunkt i, hvorfor og hvordan forskellige standarder for evidens påvirker anvendelsen af viden i de to danske ministerier Beskæftigelsesministeriet og Børne- og Undervisningsministeriet.

Forskningsprojektet er ledet af lektor Jesper Dahl Kelstrup fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv.

“Evidensbasering af politik er en vigtig og omdiskuteret dagsorden både hos offentlige myndigheder og i forskningen. Med forskningsprojektet er jeg glad for at have fået et solidt grundlag for at lægge ny empirisk viden til den eksisterende forskning om brug af evidens i ministerier og de effekter og dilemmaer, som det kan føre til,” siger Jesper Dahl Kelstrup.

I forskningsprojektet vil det blive undersøgt, hvordan forskellige standarder for, hvad der betragtes som relevant viden, påvirker ministeriernes anvendelse af viden i praksis.

“Konkret forventer projektet, at Beskæftigelsesministeriet sætter høje standarder i den forstand, at der lægges vægt på, at studier kan måle kausaleffekter af forskellige indsatser på beskæftigelse. Forventningen er, at Børne- og Undervisningsministeriet ikke systematisk stiller ligeså høje krav til studiers evne til at måle kausalitet ift. læring. Det bliver spændende at finde ud af, om den antagelse holder i praksis, og hvordan forskellige standarder påvirker ministeriernes anvendelse af evidens og viden,” siger Jesper Dahl Kelstrup.

Forskningsprojektet modtager 2,6 mio. kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond.