Efter mange uger med undervisning foran skærmen er alle eleverne i Roskilde tilbage på skolerne. Det er ikke kun skolerne, som byder alle de store elever tilbage. Byens hus, Roskilde Museum, Museet for Samtidskunst og VisitRoskilde er gået sammen for at lave gode aktiviteter til eleverne i byrummet. Det oplyser Roskilde Kommune i en pressemeddelse.

Foto: Anne Beth Witte, Byportalerne.dk

Der er allerede rigtig mange klasser, som bruger området ved Stændertorvet i undervisningen, men de fire partnere vil gerne byde ind med nye ideer og gode forløb, som skoleklasserne kan bruge.

“Hvor er det rart at vide, at vores kulturinstitutioner er hurtige til at gribe bolden og få et samarbejde op og køre, for at byde eleverne velkommen i byrummet. I denne Corona-tid, er det vigtigt at vi alle byder positivt ind og får det bedste ud af vores ressourcer. I den sammenhæng har vi nogle gode institutioner omkring Stændertorvet.”, siger Claus Larsen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget.

Helt konkret har Byens hus, Roskilde Museum, Museet for Samtidskunst og VisitRoskilde budt ind med gode ideer til hvordan skoleklasser på egen hånd kan få gode læringsforløb på Stændertorvet.

Byens hus byder eleverne velkommen med mulighed for, at de store elever kan reflektere over de helt store spørgsmål. Både via en Corona Camino og i forbindelse med nogle Tanketræeer, som står på torvet, har eleverne mulig for at få snakket om hvilke tanker hele Corona-krisen har sat i gang hos dem.

Roskilde Museum og Museet for Samtidskunst åbner byrummet med ture rundt i bymidten, hvor eleverne kan se på kunst og terrorsikring eller tage på skattejagt i Roskildes gader.

VisitRoskilde har en masse information om Roskilde, som de stiller til rådighed og har materialer, der kan bruges i dansk-forløb.

“I Roskilde har vi et rigt kulturliv med vigtige kulturinstitutioner. Det er dejligt, når museerne og andre kulturinstitutioner omkring Stændertorvet bringer deres faglighed ud i byrummet til glæde for folkeskolens elever. Det er hele kernen i Åben Skole, at eleverne får bedre kendskab til lokalsamfundet samtidig med, at deres læring og trivsel bliver styrket gennem en mere varieret skoledag”, siger Jette Henning, formand for Skole- og Børneudvalget.

Alle skoleklasser kan ser forløbene via Byens hus’ hjemmeside og når kulturinstitutionerne lukker op igen, står museumsformidlerne klar med flere forløb både ude og inde.