Roskilde Kommune meddeler de nu sætter turbo på udviklingen af de 35.000 m2 med mulighed for at bygge op til 100.000 etagemeter efter nyt udbud.

Banedanmark og DSB er positivt indstillet i forhold til at kunne sælge jord til udvikling af Ny Østergade, når staten har afgjort, om der skal S-tog til Roskilde. Derefter skal et nyt udbud finde den projektudvikler, der bedst kan løfte visionen for en ny bydel.

Foto: Roskilde Kommune

– Ny Østergade-projektet er et visionært projekt, som igen vil binde Roskilde Syd og Nord sammen. Projektet vil gøre op med fortidens synder og fjerner kilen igennem byen og rækker ud mod fremtidens dynamiske bymidte med liv, lys og handel. Den vision glæder jeg mig til at være med til at give liv – når staten er i mål med afklaringen omkring S-tog, siger Joy Mogensen, borgmester i Roskilde Kommune.

Nyt udbud
Byrådet har efter gentagende forlængelser med projektudvikler Claus B. Hansen & Allan Chabert A/S Arkitekter valgt ikke at forlænge optionsaftalen om at udvikle arealet, der ligger mellem Roskilde Station og Roskilde Sygehus.

– Når staten har afklaret S-togssituationen, så vil Roskilde Kommune straks gå i gang med at finde den projektudvikler, som kan realisere projektet. Her er Claus B. Hansen meget velkommen til at byde ind igen – sammen med andre udviklere. Der kommer en ny budrunde, så vi kan få sat turbo på dette visionære projekt. Vi har været i gang i ti år, og nu skal vi frem til at kunne se målet, siger Joy Mogensen.

Konsekvensen af, at kommunen ikke forlænger optionsaftalen og sætter projektet på pause, er, at Claus B. Hansen & Allan Chabert A/S får returneret de knap 6,475 mio. kr. inklusiv renter, som udviklerne har forudbetalt til udarbejdelse af bl.a. lokalplan og VVM-redegørelse.

Salg af jord til Ny Østergade
Både Banedanmark og DSB har oplyst, at de afventer en politisk afklaring på, om der skal S-tog til Roskilde, og hvor meget plads dette vil optage. Og de er indstillet på en aftale herefter.

DSB og Roskilde Kommune har desuden indgået en eksklusiv aftale, der betyder, at de kun kan forhandle om salg af arealet med Roskilde Kommune indtil marts 2022.

Banedanmark ejer godt 15.000 km2 af arealet og DSB godt 11.000 km2.

Trafikstyrelsen forventer inden sommerferien at levere en rapport vedr. S-togs, og herefter skal der tages stilling politisk. Roskilde Kommune håber på en politisk afklaring om S-tog i år.