Gennem langt det meste af valgkampen har Venstres Lars Løkke Rasmussen været den mest omtalte partileder i nyhedsmedierne. I slutspurten har Socialdemokratiets Mette Frederiksen overhalet ham.

Valgkampen i 2019 har udviklet sig til, hvad man kan kalde et præsidentvalg mellem Venstres Lars Løkke Rasmussen og Socialdemokratiets Mette Frederiksen – i hvert fald hvis man ser på medieomtalen, de to partiledere har fået. På den måde følger 2019-valget tendensen fra 2015-valget, hvor Lars Løkke Rasmussen var oppe imod Socialdemokratiets daværende formand Helle Thorning-Schmidt. Gennem langt det meste af den nuværende valgkamp har Lars Løkke Rasmussen været den mest omtalte partileder, men inden for de seneste dage har Mette Frederiksen overhalet ham.

“Lars Løkke Rasmussen kom stærkt fra start i valgkampen og har siden haft flere toppunkter i valgkampen, hvor han har opnået særlig stor omtale. Det gælder omkring udgivelsen af hans bog ‘Befrielsens øjeblik’ og lige efter Europa-Parlamentsvalget, som gik overraskende godt for Venstre. Siden den 1. juni har Mette Frederiksen dog overhalet Lars Løkke Rasmussen som den mest omtalte partileder,” siger Mark Blach-Ørsten, der er professor (mso) på journalistik på Roskilde Universitet.

Målt over hele valgkampen står de to partiledere for mere end halvdelen af al omtale i medieovervågningen. Mette Frederiksen står for 21,3 procent af omtalen, mens Lars Løkke Rasmussen står for 29 procent af omtalen. Lars Løkke Rasmussen har været foran det meste af tiden, men det har ændret sig de seneste dage.

“Inden for de seneste dage har Socialdemokratiet og Mette Frederiksen været fremme med en række nye udspil blandt andet med ti mål for en eventuelt kommende regering. Samtidig har Socialdemokratiet siden Europa-Parlamentsvalget været meget fokuseret på, at sejren ved folketingsvalget ikke er ‘hjemme’, og dette kan også være en årsag til deres stærkere aktivitet her i slutspurten,” siger Mads Kæmsgaard Eberholst, der er studielektor og ph.d.-stipendiat på journalistik på Roskilde Universitet.

Om valganalysen
Professor (mso) Mark Blach-Ørsten og studielektor og ph.d.-stipendiat Mads Kæmsgaard Eberholst fra Journalistik på Roskilde Universitet undersøger hver dag dækningen af folketingsvalgkampen 2019 i både traditionelle nyhedsmedier og på sociale medier. Dette sker i samarbejde med programmet Detektor på DR og med assistance i relation til indsamlingen af medieindhold fra Infomedia.

Dataindsamling sker fra 99 traditionelle medier/nyhedsudsendelser (fx både DR.dk samt DR’s aftenudsendelser og større radioaviser) samt de sociale medier Facebook, Instagram og Twitter.

Projektet løber frem til valgets afholdelse den 5. juni. Herefter vil forskerne bearbejde alle de indsamlede data til en eller flere videnskabelige artikler.

Foto: ABW