Forskere fra Journalistik på Roskilde Universitet gentager succesen fra valgkampen 2015 og laver nyt fælles forsknings- og formidlingsprojekt i samarbejde med DR og Infomedia.

Foto: ABW

Professor (mso) Mark Blach-Ørsten og studielektor og ph.d.-studerende Mads Kæmsgaard Eberholst fra Journalistik på Roskilde Universitet skal undersøge dækningen af folketingsvalgkampen 2019 i både traditionelle nyhedsmedier og på sociale medier. Dette sker i samarbejde med programmet Detektor på DR og med assistance i forhold til indsamlingen af medieindhold fra Infomedia.

“Vi glæder os meget til at komme i gang med projektet. Da vi sidst lavede projektet i 2015, havde vi fokus på de traditionelle nyhedsmedier. I denne omgang vil vi også være i stand til at trække på data fra de sociale medier,” siger Mark Blach-Ørsten, der er professor (mso) i journalistik.

“At få de sociale medier med i analysen er afgørende i en valgkamp, hvor vi ved, at politikerne har oprustet på netop dette område, og hvor vi også ved, at en masse, især yngre vælgere, befinder sig,” siger Mads Kæmsgaard Eberholst, der er studielektor og ph.d.-studerende på journalistik.

Projektet løber frem til valgets afholdelse den 5. juni. Herefter vil forskerne bearbejde alle de indsamlede data til en eller flere videnskabelige artikler.