En af Roskildes lokale producenter kom for 5 år siden til VisitRoskilde og foreslog, at der blev gjort noget for at gøre roskildenserne såvel som restauranter opmærksomme på alle de lokale råvarer, der findes lige udenfor Roskildes grænser.

Dermed så Roskildes egen madfestival, RO:KOST, dagens lys for første gang og i denne uge løber den af stablen for 5. gang.

”Vi har fra starten troet på, at det sjællandske spisekammers mange råvarer var så stærk en fortælling, at det kunne trække gæster til tallerkenerne fra hele Sjælland. Og med foreløbigt over 2800 solgte billetter til gæster fra 50 postnumre på Sjælland og i København til dette års RO:KOST, så har vi på kun fem år formået at tage madkampen op og få gæsterne til at få smag for Roskilde” fortæller turismekoordinator i VisitRoskilde, Louise Faber.

I år leverer ikke mindre end 40 lokale producenter råvarer ind til madfestivalen, som omdannes og fortolkes til en 2-retters menu på de 11 deltagende Roskilde-restauranter – heriblandt de to White Guide restauranter Restaurant Mumm og Moehr. Og spørger man tidligere års RO:KOST-gæster, så svarer 64%, at det netop er ønsket om at smage på de lokale fødevarer, som har været udslagsgivende for at tage til Roskilde og deltage i madfestivalen.

Spis i det sjællandske spisekammer
Mange af de råvarer som bruges i de københavnske toprestauranter kommer fra unikke, lokale producenter rundt om på Sjælland.

”I stedet for at køre råvarerne ind til København, så synes vi det giver langt mere mening at flytte gæsterne direkte ud i det sjællandske spisekammer, hvor vejen fra jord til bord er så kort, som den overhovedet kan blive. RO:KOST er derfor en helt særlig lokal madoplevelse, hvor stoltheden over de lokale producenter og restauranternes daglige relation til dem får lov til at skinne igennem på tallerkenerne” afslutter Louise Faber.

Med RO:KOST Madfestival har man i Roskilde skabt en ny madtradition, som har givet genrejsning til byens restauranter. Og så håber man i Roskilde på, at ideen om en lokal madfestival kan smitte af på andre byer i provinsen, som ligeledes føler, at deres madpotentiale har svært ved at skinne igennem.

Der er pt. solgt 2850 billetter og der er stadig et par hundrede tilbage! Restauranterne er i fuld gang med at gøre klar til den særlige RO:KOST menu til uge 41! Der er gode råvarer, kreative tanker og kærlighed bag dem alle!

FAKTA:

  • RO:KOST Madfestival blev startet i 2014 på initiativ fra Roskildes lokale mjødproducent, Karin Sloth, i samarbejde med VisitRoskilde
  • I de foregående fire år er der solgt godt 8000 billetter til RO:KOST Madfestival
  •  Der deltager i år over 40 lokale producenter. Eksempelvis kan man smage på kyllinger og æg fra den økologiske bondegård Hegnsholt i Lejre, som er kendt for at flytte deres kyllinger rundt på marken i mobile hønsehuse, så de altid har frisk, grønt græs. Eller man kan sætte tænderne i grøntsager fra Søren Wiuff, der er kendt for at levere grøntsager til Københavns allerbedste restauranter.
  • Der deltager i år 11 restauranter i Roskilde og Lejre: Comwell Roskilde, Gershøj Kro, Restaurant Herthadalen, Herslev Bryghus, Moehr, Restaurant Mumm, Pipers Hus, Restaurant Raadhuskælderen, Store Børs, Restaurant Upstairs, WHY Food & Cocktails

Du kan læse meget mere på dette link og tilmelde dig begivenheden på Facebook her.

Pressefoto: Visit Roskilde