Folk, der kommer forbi Folkeparken fredag den 8. september efter kl. 16, vil møde en noget usædvanlig isskulptur: En to meter høj krystalklar ispenis.

Det er Roskilde Kommune og Sex og Samfund, der sammen med Sundhedsstyrelsen opsætter den noget opmærksomhedssøgende skulptur i Folkeparken.

Hver 4. ung får sexsygdom.
Isskulpturen markerer starten på den to uger lange kampagne “Kun med Kondom”, der skal minde kommunes unge om at huske kondomet. Hver 4. unge dansker får nemlig en sexsygdom en eller flere gange, inden de fylder 25 år. Derfor er der god grund til at tale om både sexsygdomme og prævention:

– Ifølge Sex og Samfund har mindst en fjerdedel af de unge, både drenge og piger svært ved at foreslå et kondom, hvis de skal have sex, og det er overraskende mange, synes jeg. Derfor vil vi gerne prøve at slå hul på den pinlighed og gøre det til noget mere naturligt at tale om, og her kan skulpturen være et sjovt afsæt, forklarer Morten Gjerskov, formand for Sundheds- og Omsorgsudvalget.

Foto: Roskilde Kommune

Udover at fnise af isskulpturen får de unge bl.a. mulighed for at deltage i kondom-quizzer og snakke med kommunens unge Sexualister, der går rundt i Folkeparken, deler kondomer ud og er klar til en snak om ’sikker sex’.

Præmier inde i skulpturen.
Indefrosset i den to meter høje penis-skulptur er der gemt præmier, som folk kan få fat på, når penissen er smeltet nok. Det er Sundhedsstyrelsen, der har doneret skulpturen til Roskilde Kommune. Sex og samfund har tidligere haft succes med isskulpturen, men er vant til, den ikke overlever natten over, selvom den i teorien er 96 timer om at smelte: – Vi gør os heller ikke de store forhåbninger om, at den vil stå oprejst dagen efter, men min fornemmelse er, at den nok skal nå at tjene sit formål, nemlig at gøre opmærksom op kondom-kampagnen, siger Morten Gjerskov.

I løbet af kampagneugerne vil kommunens konsulenter fra Ungeprojektet møde de unge på Ungdomsskolerne med fokus på unge og seksualitet. De unge Sexualister vil løbende dele kondomer ud i Roskilde, ligesom Natteravnene også har ekstra kampagnekondomer med sig rundt i nattelivet. Roskilde-Chatten på Cyberhus.dk har særlig fokus på unge og seksualitet, når chatten har åbent torsdage mellem 15.00-18.00.

FAKTA.
· Sundhedsstyrelsens ”Kun med kondom-kampagne” foregår i ugerne 37 og 38 og har fokus på forebyggelse af sexsygdomme. Den primære målgruppe for kampagnen er unge i alderen 18 – 23 år, eftersom sexsygdomme er mest udbredte i denne aldersgruppe.

Se teaser her.