Børn anbragt uden for hjemmet klarer sig langt dårligere i skolen end ikke-anbragte børn. Det forsøger Roskilde kommune at lave om på i tæt samarbejde med Egmont Fondens læringsprogram Lær for Livet. Siden 2014 er 12 anbragte børn fra Roskilde kommune blevet tilknyttet programmet, og indsatsen ser ud til at virke, fortæller kommunen i en pressemeddelelse.

Selvom anbragte børn har samme begavelse som deres klassekammerater, klarer de sig alligevel dårligere i uddannelsessystemet. Statistikken taler sit eget dystre sprog. Kun 30 % af de tidligere anbragte børn har taget en ungdomsuddannelse som 25-årige mod 79 % af de ikke-anbragte, viser en analyse foretaget af KL i 2015.
En væsentlig årsag er, at børnene bliver mødt med lave krav og forventninger. Det er en udfordring, som Roskilde Kommune siden 2014 har sat sig for at gøre op med.

– Anbragte børn skal selvfølgelig have de samme muligheder i livet som andre børn. De skal blive lige så gode til at stave, gange og dividere, fordi vi ved, at uddannelse er en af de vigtigste faktorer i forhold til at blive selvforsørgende senere i livet, siger formand for Skole- og Børneudvalget Claus Larsen.

Indsatsen ser ud til virke
Siden 2014 har Roskilde kommune visiteret 12 anbragte børn til Lær for Livet, som gennem mentorordninger og intensive læringsforløb skal understøtte børnene i deres faglige og personlige udvikling over en seksårig periode. Og indsatsen ser ud til at virke.

En analyse foretaget af Lær for Livet i 2015 viser, at to ugers intensive læringsforløb har formået at rykke adskillige anbragte børn markant i både matematik og dansk. På blot fjorten dage har børnene rykket sig mere i matematik, end de i gennemsnit ville på et almindeligt skoleår.

sommercamp.2015163– Lær for Livet tanker børnenes faglige selvtillid op. Samtidig kan vi se, at børnene ved at møde andre plejebørn får nye venner og oplever, at der også er andre, som ikke bor sammen med mor og far, understreger Claus Larsen.
Bag de intensive læringsforløb står Lær for Livet, der hvert år afholder en række såkaldte Learning Camps for de 100 anbragte børn, der starter i programmet hvert år. Gennem innovative og anderledes læringsmetoder får børnene et fagligt og personligt løft, så flere får lyst til at lære og gennemfører en ungdomsuddannelse.

Mentorordning og lektiehjælp
Som en del af Lær for Livets indsats får børnene en mentor, der hjælper med lektier og almendannende aktiviteter flere gange om måneden.

”Ud over lektierne, kan det være gode snakke om, hvad der står i avisen, men det kan også være en tur på museum eller en tur i biografen. En mentor skal se sig selv som rollemodel for barnet, være pålidelig, stabil og have et ønske om at støtte barnet i minimum et år, ” siger direktør Illa Westrup Stephensen.

Som mentor skal man have lyst til, i samarbejde med barnets plejefamilie eller anbringelsessted, at være en faglig støtte for barnet samt give barnet nogle gode oplevelser af almendannede karakter.

”En god voksenstøtte og velfungerende mentorordning kan være af meget stor betydning for et anbragt barns skolesucces og fremtid, ” fortæller Illa Westrup Stephensen, direktør i Lær for Livet.

Vil du vide mere?
Lær for Livet er Egmont Fondens signaturprogram, der med en kombination af mentorordning og intensive læringsforløb skal styrke læring og skabe større livsduelighed for mere end 1.000 anbragte børn i tæt samarbejde med landets kommuner. Hvert år visiterer og medfinansierer cirka 38 kommuner i alt 100 anbragte børn mellem 9 og 13 år til programmet. Lige nu søger Lær for Livet mentorer til anbragte børn i nærheden af Roskilde, nærmere bestemt Hvalsø og Kirke Hyllinge.

Hvis du vil videre mere om Lær for Livet, så klik ind på www.laerforlivet.dk

faglighed