Særlig klasse for musiske talenter på Østervangsskolen

Male Pupil Playing Tuba In High School Orchestra
Male Pupil Playing Tuba In High School Orchestra

7. – 9. klasse elever fra hele kommunen får nu mulighed for at udvikle deres musiske talenter i en ny talentlinje på Østervangsskolen

Fra og med skoleåret 2016/17 vil Roskilde Kommune gennemføre et tre-årigt forsøg med en særlig talentlinje i musik for 7. – 9. klasses elever fra hele kommunen. Eleverne skal bestå en optagelsesprøve for at blive optaget, inden de samles i en klasse på Østervangsskolen.

– Musikklassen vil udfordre musikbegavede elever fra hele kommunen til, at de bliver så dygtige, som de kan. Det er jo hele målet med folkeskolereformen. Vi ønsker, at de musiske børn får udviklet deres talent i folkeskolen, og samtidig skal mere musik i skoledagen tænkes sammen med de andre fag, så de også lærer mere i dem, siger formanden for Skole- og Børneudvalget Claus Larsen.

Folkeskoleloven giver mulighed for at gennemføre forsøg med en talentlinje i musik, men det skal godkendes af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Ministeriet har allerede mundtligt tilkendegivet, at kommunen vil få en tilladelse.

Forsøget bygger oven på erfaringer, der er gjort i efteråret 2015. Her har Roskilde Musiske Skole afprøvet talentlinjer som et selvstændigt projekt indenfor musikundervisning. Og det har været en succes både fagligt, socialt og pædagogisk.

– Roskilde Musiske Skole har allerede et styrket samarbejde med folkeskolerne efter skolereformen. Talentlinjen er en oplagt udvidelse af dette samarbejde, som styrker de unges musikalske udfoldelsesmuligheder – forsøget trækker en fin rød tråd til Roskilde Kommunes øvrige arbejde med at styrke den musikaske fødekæde, siger Birgit Pedersen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget.

Den nye linje får en kunstnerisk leder, som får ansvaret for klassens musiske fællesoplevelser og for at samarbejde med skolen om relevante undervisningsforløb for eleverne. Den kunstneriske leder skal også samarbejde med elevernes instrumentlærere om de enkelte elevers musikalske udvikling.

Byrådet besluttede i maj 2014, at folkeskolerne og de musiske skoler i samarbejde skulle gennemføre tre aktiviteter. Det er musik, leg og bevægelse i alle børnehaveklasser, talentlinjer indenfor kunstfag i udskolingen og valgfag med instrumentundervisning. I april 2015 besluttede Skole- og Børneudvalget samt Kultur- og Idrætsudvalget at fortsætte de tre indsatser, og forsøget med musiklinjen er en del af denne fortsættelse.

Efter tre skoleår evalueres forsøget. På det tidspunkt har ministeriet også evalueret de første forsøg og taget stilling til, hvordan ordningen skal være fremover.