Slut med dyre, speciallavede cykler og indviklede systemer. Fremtidens bycykel kommer nu til Roskilde. Det er en helt almindelig cykel med en elektronisk lås, man kan styre med en smartphone.

Bycyklerne er helt almindelige – orange – cykler, hvor der er monteret en elektronisk cykellås. Via en app til smartphones kan brugerne nemt se, hvor cyklerne er og betale for at benytte ordningen.

Cyklerne kan parkeres i almindelige cykelstativer. Hele byzonen er parkeringsområde. På den måde vil cyklerne også være fordelt ud over byen.

Igennem app’en er det muligt at finde og låse en cykel op. Hvis der står flere cykler parkeret ved siden af hinanden, kan man trykke på ”ping”-knappen, så udsender låsen en ringetone, så man nemmere kan finde cyklen.

"Hello Roskilde - we're coming for you and we're excited about it!" Donkey Republic foretrækker at kommunikere på engelsk.
“Hello Roskilde – we’re coming for you and we’re excited about it!” Donkey Republic foretrækker at kommunikere på engelsk.

Det er firmaet Donkey Republic, der har udviklet det enkle og billige bycykelsystem. Donkey Republic har henvendt sig til kommunen, da de gerne vil afprøve systemet i Roskilde på både turister, pendlere og fritidsbrugere. Da Roskilde samtidig har fokus på grøn transport, var det oplagt for kommunens Plan- og Teknikudvalg at give tilladelse til dette pilotprojekt.

Projektet starter fredag den 11. september. Der holdes pressemøde kl. 10 i Byens Hus (Stændertorvet), hvor repræsentanter for Donkey Republic og Roskilde Kommune er til stede.

Firmaet vil teste systemet med 70 cykler i Roskilde by. Der er 3 steder i byen, hvor cyklerne bliver placeret ved knudepunkter: Stationen, Stændertorvet og havnen. Men cyklerne kan som nævnt afleveres og hentes hvor som helst indenfor en zone i bymidten.

Betaling for brug af cyklerne er meget simpel: Når man låser en cykel op, begynder tiden at tælle, og når man låser igen, stopper tælleren. Prisen er 50 øre pr. minut med en minimum betaling af 7 kr. for en tur, og firmaet giver 20 kr. på kontoen som en prøveperiode. Til dem der downloader app’en den 11., vil der være 50 kr. at hente.

Et vigtigt element af pilottesten er at afprøve priser og betalingsmodeller, så dette kan blive ændret som en del af testen.

Bycykelsystemet finansieres gennem brugerbetaling, og er ikke designet til at være afhængig af kommunal støtte. Roskilde Kommune bruger dog lidt penge på at opsætte midlertidige cykelstativer ved de tre knudepunkter – som selvfølgelig også kan bruges af andre cykler.

Forretningsmodellen baserer sig på at inddrage lokale erhvervsdrivende til at vedligeholde og re-distribuere cyklerne. I Roskilde har Donkey Republic valgt, at det er Roskilde Cykel Center, der skal stå for, at cyklerne er køreklare.

Fakta
For at sikre, at der altid vil være en cykel tilgængelig inden for højst 5 minutters gang, er pilotforsøgets zone begrænset til Roskilde by inden for Ring 01, området omkring Vikingeskibsmuseet, området langs Køgevej ned til Musicon, der inkluderer rådhuset og sygehuset, samt et område Øst for Roskilde station, der omfatter Ro’s torv og Roskildebadene.

Det er vigtigt at man ikke benytter cyklen udenfor Roskilde. Man skal holde forbruget til rundt omkring byen og hvis man tager cyklen ud af postnummer 4000 vil der blive opkrævet et redistributionsgebyr på 500 kr.

Den elektroniske cykellås kan monteres direkte på de fleste typer cykelstel. Låsen kommunikerer via en bluetooth-chip med brugernes mobiltelefon igennem en app.

Første gang brugerne logger på med app’en, oplyser de e-mailadresse, navn og betalingskort-oplysninger. Oplysninger og betaling med betalingskort opbevares og behandles af Stripe (https://stripe.com/dk), der er en internationalt godkendt virksomhed til dette formål. Herefter skal brugeren bare åbne app’en for at se, hvor der er en cykel og leje den.

Hvis det skulle ske at en cykel er punkteret eller på anden måde ikke er funktionsdygtig, bedes man kontakte Donkey Republic.

Donkey Republic er et dansk start-up firma bestående af personer med en baggrund i teknologi, app & data-løsninger og cykler. Firmaet har selv udviklet teknologien, software og hardware i løsningen.

Del på sociale medier