Skal borgeren sætte dagsordenen for mødet i jobcenteret eller skal samtalen med jobrådgiveren flyttes ud af kontoret? Det kan være nogle af de indspark, der kan komme fra borgerne, når jobcentret fremover vil inddrage borgernes viden og erfaring mere.

Foto: Roskilde Kommune

Det skriver Roskilde Kommune til Dit Roskilde.

Der er gode grunde til at inddrage borgernes erfaringer og perspektiver, for de kan naturligt nok bidrage med en særlig viden, som man ikke kan få på anden måde. Det gælder også i forbindelse med jobsøgning.

Derfor nedsætter Beskæftigelses- og Socialudvalget nu et brugerpanel af ledige borgere, som med skiftende besætning skal bidrage med viden og erfaringer om udvalgte temaer.

“Borgerne er i kraft af deres erfaringer eksperter på deres egen situation. Samtidig kan de se vores indsats mere udefra, hvilket selvfølgelig giver et andet perspektiv, end når vi selv vurderer vores indsats og beskæftigelsesprojekter,” forklarer Bent Jørgensen, formand for Beskæftigelses – og Socialudvalget.

Panelet skal fx sikre inddragelse af brugernes viden i forbindelse med evaluering af projekter eller samtaler på jobcentret. Panelets besætning skifter alt efter hvilken inddragelsesproces, der skal køre, og hvilket tema, der skal tales om.

I år er der planer om at diskutere to temaer med panelet:

  1. Kvaliteten af jobsamtalerne med jobklare borgere efter jobcentret har sat fokus på den jobrettede samtale.
  2. Oplevelsen af beskæftigelsesindsatsen i Æblehaven og Rønnebærparken, hvor medarbejderne sidder ude i boligområdet og arbejder med de aktivitetsparate borgere.

Roskilde Kommune har allerede en del brugerinddragelsen på andre områder, fx bruger-pårørenderåd på plejecentre og brugerråd for socialområdet. Nu er turen kommet til brugerne på beskæftigelsesområdet.