Alle tiders Roskilde skal sætte kommunen på landkortet

Roskilde Byråd har netop besluttet at sætte gang i en ny branding-kampagne, hvor Roskilde Kommune sammen med byens lokale aktører sætter fokus på, hvad der gør os unikke for bl.a. turister, virksomheder og nye borgere.
Udvalget for Vækst, Erhverv og Globalisering har indstillet branding-kampagnen til beslutning i byrådet, og formand for udvalget Lars Lindskov (K) er meget glad for den brede tilslutning til det nye brand, skriver Roskilde kommune i en pressemeddelelse.

”Alle Tiders Roskilde er et stærkt brand, der både samler vores tusindårige historie og peger fremad. En fælles fortælling om, hvad vi sammen er bedst til. Og hvor vi aktivt inviterer lokale virksomheder, kultur- og uddannelsesinstitutioner, foreninger og mange flere til at fortælle, hvad der gør os unikke – om det handler om kultur i Viby, foreningsliv i Jyllinge eller de stærke fællesskaber i Herringløse,” siger Lars Lindskov og forsætter:

”Brandet er bygget op om en rækkes historier, der fortæller, hvad der gør Roskilde unik, som bl.a. Alle Tiders Uddannelsesby, Turistby, Handelsby, Erhvervsby eller Musikby. Styrkepositioner, under en fælles fortælling, som vi alle sammen kan kommunikere igennem, om vi så gerne vil have flere gæster, kunder eller nye naboer, siger Lars Lindskov.

Roskilde Kommune er et af de steder i landet, der tiltrækker flest nye borgere hvert år, så har dette ikke fået selvtilfredsheden til at indfinde sig i Byrådet, hvor der fortsat er stor opbakning til at øge tiltrækningskraften endnu mere de kommende år.  Alle Tiders Roskilde bliver derfor lanceret i foråret med en kampagne, der skal lokke flere børnefamilier til Roskilde Kommune.

Roskilde Byråd har bevilget 700.000 kr. fra udvalgets pulje til implementering af den nye branding-kampagne, der er placeret under Udvalget for Vækst, Erhverv og Globalisering.

Grønagers Grafisk Produktion er udvalgt blandt flere konkurrerende tilbud til at udarbejde den grafiske identitet for Alle Tiders Roskildes. Billedet viser Grønagers første bud på kampagnens grafiske udtryk.

Alle partier i byrådet med undtagelse af Enhedslisten stemte for forslaget.

Baggrund for kampagnen

Kampagnen skal synliggøre, hvad der gør Roskilde Kommune unik, og hvorfor potentielle tilflyttere, handlende og turister skal vælge Roskilde frem for andre kommuner som deres nye hjem. Kampagnen tager udgangspunkt i den brandbook, der blev udarbejdet sidste år på baggrund af over 75 interviews, for at finde frem til »Roskildes Brand Essence«.  Én essens, der skal omsættes til en vision om at gøre Roskilde til »den førende kommune i Greater Copenhagen inden for nyskabende sammenkobling af historie, service, kultur, erhverv og uddannelse,« og en mission om at gøre »gæster til nye borgere og gøre borgere til samskabende brugere«.